Tehtävät kuntoon -työpaja

Tavoite

Tehtävät kuntoon -työpajan tavoitteena on edistää oppimistehtävien selkeyttä ja johdonmukaisuutta.

Selkeät ja johdonmukaiset oppimistehtävät

  1. Tukevat opiskelijan oppimista.
  2. Selkeyttävät opettajan työtä.
  3. Korostavat arvioinnin läpinäkyvyyden merkitystä.

Tarkoitus

Tehtävät kuntoon -työpajan tarkoituksena on, että opettaja

  1. Perehtyy selkeän ja johdonmukaisen oppimistehtävän rakentamisen neljään vaiheeseen.
  2. Hyödyntää yhteiskehittämistä oppimistehtäviensä selkeyden ja johdonmukaisuuden vahvistamiseen.

Selkeän ja johdonmukaisen oppimistehtävän rakentamisen neljä vaihetta

Vaihe 1: Ideoi

Pohdi omien oppimistehtäviesi perusteella vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miten voit konkretisoida opintojakson osaamistavoitteet oppimistehtävän tasolle?
  2. Miten opiskelija näyttää osaamisensa käsiteltävästä aiheesta oppimistehtävässä?
  3. Millainen oppimistehtävä edistää oppimista?

Vaihe 2: Pilko neljään osaan

Hyvä oppimistehtävä rakentuu vähintään neljästä osasta:

  1. Oppimistehtävän tarkoitus: Miksi oppimistehtävä tehdään? Miten se liittyy opiskeltavaan alaan?
  2. Oppimistehtävän tavoite: Mitä on tavoitteena oppia? Mikä opintojakson osaamistavoite oppimistehtävässä harjoittuu/täyttyy?
  3. Ohje opiskelijan toiminnalle: Mitä vaiheita opiskelijan suoritus sisältää? Vaiheista, numeroi ja selkeytä.
  4. Oppimistehtävän arviointikriteerit: Mitä hyväksyttyyn suoritukseen/eri arvosanojen/pistemäärien saavuttamiseen vaaditaan?

Vaihe 3: Selkeytä ohje opiskelijan toiminnalle

  1. Jaa opiskelijan toiminta vaiheisiin.
    • Varsinkin pidemmän oppimistehtävän suorittaminen kannattaa jakaa vaiheisiin. Selkeiden vaiheiden ja työskentelyjärjestyksen pohtiminen auttaa myös opiskelijan työmäärän arvioinnissa.
  2. Käytä numeroituja listoja
    • Numeroitu lista on helpompi hahmottaa pallukoiden sijaan. Jos numeroitu lista alkaa venyä, tarkista, voisitko jakaa sitä vielä vaiheisiin. On motivoivampaa tarttua kohtiin 1-5 neljässä eri vaiheessa kuin kohtiin 1-20 kerralla.
  3. Tarkista käyttämäsi sanasto.
    • Varmista, että käytät samoja termejä johdonmukaisesti.
  4. Havainnollista ja visualisoi.
    • Mieti, voisiko esimerkiksi jonkin haastavan kohdan esittää tekstin lisäksi myös kuvana tai täytyykö koko ohje tai osa siitä esittää myös videona.

Vaihe 4: Testaa ja parasta

  1. Hyödynnä opiskelijoiden kysymykset työskentelyn aikana. Jos jokin oppimistehtävän kohta vaatii tarkennuksia, tee ne.
  2. Kysy opiskelijoilta palautetta. Aloita avoin keskustelu opiskelijoiden kanssa oppimistehtävistä ja siitä, miten niitä voisi kehittää.
  3. Yhteiskehitä kollegoiden kanssa.

Tehtävät kuntoon yhteiskehittäen

Taso 1: Tekoälyn kanssa

Yhteiskehittämiskumppani: Tekoäly

Työskentelyn kesto: Muutamista minuuteista tunteihin riippuen siitä, miten vahvasti tekoäly imaisee sinut mukaansa.

  • Anna tekoälylle laatimasi oppimistehtävä ja pyydä tekoälyä kommentoimaan oppimistehtävän selkeyttä ja johdonmukaisuutta.
  • Pyydä tekoälyä kommentoimaan oppimistehtävää opiskelijan näkökulmasta. Miten tekoäly ymmärtää oppimistehtävän ja mitä se tuottaisi tai mitkä kohdat oppimistehtävässä voivat olla haastavia opiskelijalle?
  • Pyydä tekoälyltä erilaisia vastauksia, joita opiskelija voisi tuottaa oppimistehtävään. Näiden perusteella voit miettiä parannuksia.
  • Rakenna työskentelysi tueksi esimerkkejä tai mallivastauksia tekoälyn avulla.
  • Ota tekoäly avuksi oppimistehtävän arviointikriteerien laadinnassa. Anna tekoälylle opintojakson osaamistavoitteet, opintojakson arviointikriteerit ja laatimasi oppimistehtävä ja pyydä tekoälyä laatimaan oppimistehtävälle arviointikriteerit näiden tietojen perusteella.

Taso 2: Kollegan kanssa

Yhteiskehittämiskumppani: Kollega

Työskentelyn kesto: Muutamista minuuteista tunteihin riippuen siitä, lähetättekö toisillenne chat-viestejä toistenne oppimistehtäviin tutustumisen jälkeen vai varaatteko neukkarin 45 minuutin keskustelutuokiota varten ennen yhteistä lounastaukoa.

  • Vaihtakaa kollegan kanssa oppimistehtäviä. Tutkikaa oppimistehtäviä selkeän ja johdonmukaisen tehtävänannon periaatteiden pohjalta ja antakaa toisillenne palautetta.
  • Hyödyntäkää toistenne sisältöosaaminen sekä kokemuksenne erilaisista opiskelijoista ja opetustilanteista.

Tueksi palautteenannolle:

  • Miten erilaiset opiskelijat vastaanottaisivat tämän oppimistehtävän? Mitä, jos kohderyhmänä ovat omat tutkinto-opiskelijat, jotka jakautuvat esimerkiksi juuri lukiosta tulleisiin tai pitkään työelämässä olleisiin monimuoto-opiskelijoihin? Entä, jos oppimistehtävää ovatkin tekemässä Campus-onlinen kautta tulevat toisen korkeakoulun opiskelijat tai avoimen kautta tulevat opiskelijat, joilla on voinut kulua edellisestä opiskelukerrasta kauan aikaa?
  • Vinkkaa kollegallesi, millaisia haasteita sinulla itselläsi on ollut tämän oppimistehtävän kanssa esimerkiksi työmäärällisesti. Entä miten sijaistava opettaja pystyisi ohjeistamaan opiskelijat tämän oppimistehtävän tekemiseen tai millaiset raamit hän saa arviointiin liittyvien ohjeiden perusteella tehtävän arvioinnille?

Taso 3: Tiimin kanssa

Yhteiskehittämiskumppani: Oma tiimi ja verkkopedagogiikan suunnittelija vetämässä työpajaa

Työskentelyn kesto: 1,5 tuntia

  • Kalenteroikaa tiimipalaveri, jonka aiheena on Tehtävät kuntoon.
  • Jokainen tiimiläinen toimittaa oman tehtävänannon verkkopedagogiikan suunnittelijalle sovitun aikataulun mukaisesti ennen tiimipalaveria.

Työpajan eteneminen:

  • 15 min Työpajatyöskentelyn pohjustus sekä selkeän ja johdonmukaisen oppimistehtävän rakentamisen neljään vaiheeseen tutustuminen.
  • 60 min Oppimistehtävien yhteistä pohdintaa selkeän ja johdonmukaisen oppimistehtävän rakentamisen vaiheiden pohjalta sekä erilaisista opiskelijarooleista ja opettajan näkökulmista tarkastellen.
  • 15 min Työpajan yhteenveto ja seuraavat askeleet oppimistehtävien kehittämisessä.