Tekoäly oppimistehtävissä
Tekoälyä voidaan käyttää oppimistehtävissä monin tavoin. On eri asia käyttää tekoälyä oppimisen tukena eli esimerkiksi asioiden selittäjänä ja jäsentäjänä kuin oppimistehtävän tekemisessä.
Jamkissa on käytössä liikennevalomalli, jossa kuvataan miten tekoälyä voi hyödyntää oppimistehtävässä. Oppimistehtävän tehtävänannossa on liikennevalokuva ja ohje, miten tekoälyä tässä tehtävässä voi käyttää. Liikennevalojen käyttö ohjaa opettajaa kiteyttämään kunkin tehtävän oppimistavoitteen ja selkiyttämään miten tekoälyn käyttö / käyttämättä jättäminen lisää opiskelijan osaamista.
Opettaja löytää liikennevalomallin Moodlen mallipohjan Tehtävät-välilehdeltä sekä Moodle-pankki-kurssilta. Kuvat voi kopioida itselle ja liittää sitten sopiva kuva Moodle-tehtävän kuvauskenttään.
Tutustu liikennevaloihin ja esimerkkitehtäviin:
Sininen – Vaadittu, tulee käyttää, pitää kertoa
Tekoälyn käytön vaatiminen kehittää opiskelijan kykyä arvioida kriittisesti generatiivisen tekoälyn tuottamaa materiaalia. Tämän lisäksi kehittyy taito käyttää generatiivista tekoälyä osana oman ajattelun ja osaamisen kasvua. Se edistää työelämätaitoja ja tukee oppimisen monimuotoisuutta.
- Markkinointisuunnitelman tekeminen, jossa tekoälyä käytetään strategioiden kehittämiseen.
- Ohjelmointiprojekti, jossa tekoälyä käytetään koodin kirjoittamiseen ja optimointiin. Opiskelija dokumentoi tekoälyn käytön ja arvioi sen vaikutusta lopputulokseen.
- Kielenkääntäminen ja tekstianalyysi, jossa opiskelija arvioi itse tuottamansa tekstin käännöksen laatua ja analyysin laatua.
- Tiedonhaun tehtävä.
Punainen – Kielletty, ei saa käyttää
Tekoälyn käytön kieltämisen perustelussa kerrotaan, miksi oppimistavoitteen mukaiset tiedot, taidot ja ymmärrys on tärkeä omaksua ilman generatiivisen tekoälyn käyttöä.
- Oppimistehtävässä käytetään tekijänoikeuden alaista materiaalia eivätkä käyttöoikeudet salli sen syöttämistä generatiiviselle tekoälylle.
- Vuorovaikutustaitoihin, tiedon ymmärtämiseen ja ymmärretyksi tulemiseen liittyy hyvän kieliopin hallinta. Kielitaidon arvioinnissa on tärkeää, että tuotos on tehty ilman tekoälyn apua.
- Opiskelijan kriittisen ajattelun ja reflektointitaitojen kehittyminen tapahtuu myös siten, että tulosta arvioidaan vain opiskelijan oman ymmärryksen myötä syntyneestä oppimistehtävästä. Tekoäly ei voi tunnistaa ja yhdistää opiskelijan tietoja, taitoja ja ymmärrystä oppimistavoitteen mukaisesti.
- Oppimistehtävän tavoitteena on arvioida opiskelijan ymmärrystä, jolloin ulkoisen tietolähteen käyttö on tulkittavissa vilpiksi.
- Valvottu tentti, jossa ei käytetä ulkopuolisia tietolähteitä.
Esimerkki 1:
Jenni Riipinen: English at Work + Työelämän englanti (kirjalliset tehtävät, yleisohjeistus)
Language and grammar being central for assessment purposes, the use of AI is prohibited in all written tasks. Student is responsible for producing the texts using their own knowledge, understanding and skills. Please note that if Turnitin reports that 60-100% text was generated by AI, the task will automatically be marked as Fail/Incomplete.
Keltainen – Sallittu, saa käyttää, pitää kertoa
Tekoälyn käytön salliminen siten, että sen käytöstä kerrotaan oppimistehtävässä opettajalle. Tekoälyn käytön rajoitukset ymmärretään ja sen käyttö osataan selittää. Tekoälyn tuottamaa tietoa ei voi suoraan käyttää lähteenä, sillä lähteen on perustuttava tutkittuun tietoon.
- Opiskelija käyttää tekoälyä opinnäytetyössä tai laajassa raportointitehtävässä rakenteen luomiseen tai tekstin tarkistamiseen.
- Visualisoinnissa tai tiivistelmän tekemisessä generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen.
- Kirjallisuuden tai muiden lähteiden etsiminen.
Esimerkki 1:
Jenni Riipinen: Tekstirakenne-analyysi (Improve your English)
Prompti: “Create a 5-paragraph essay about the use of artificial intelligence at universities”
Pohjana opettajan tekoälyllä luoma teksti The use of artificial intelligence at universities. Opiskelijat lukevat tekstin ja vastaavat kysymyksiin:
-
- Pay attention to text structure. What are some characteristics of a typical formal essay?
- Underline thesis statement ( = the main message/idea of the essay)
- Underline the paragraph statements ( = the main ideas of each paragraph)
- Underline / mark down all the linking words
Pointtina tekoälyn tuottamassa pohjatekstissä on analysoida tyypillisiä rakenteita ja järjestystä, joilla ideat esitetään tekstissä (ovat niin vakiintuneita, että myös tekoäly osaa ne napata).
Joskus jos ollut aikaa, opiskelijat tuottaneet omia tekstejä valitsemistaan aiheista samalla tyylillä. Lopullinen opintojaksoon kuuluva kirjallinen työ on kuitenkin pitänyt tuottaa itse.
Esimerkki 2:
Jenni Riipinen: Video CV (Työelämän englanti)
Tehtävä: 1-2 minuutin video CV englanniksi.
Tekoälyohjeistus:
“AI can be used for brainstorming purposes when planning your script. However, please notice that in work-related contexts, AI often produces very general and impersonal (=boring) output. If AI is used, it must be reported either at the start of the video or with a separate written comment in the return box.”
Esimerkki 3:
Jenni Riipinen: Field-specific presentation (Työelämän englanti)
Tehtävä: Take a deeper look at your field or a specific part of your field which you are particularly interested in, and present it orally in English (length 5-8 minutes / person).
Tekoälyohjeistus:
Recommended use of AI: In this task, AI can be used e.g. for brainstorming the topic and the contents, and outlining your presentation. However, it is recommended to use official sources to fact check the contents. The possible use of AI must be reported either at the start of the presentation, or, with a separate comment in the return box.
Esimerkki 4:
Jenni Riipinen: English at Work (suulliset tehtävät, yleisohjeistus)
In video tasks, AI can be used for following purposes:
-
- Generate Ideas: You can use AI to brainstorm ideas or presentation topics, gather information, and outline your video/presentation script. This can help you structure your thoughts.
- Ask for feedback: Copy and paste your script/notes/visuals to ChatGPT/Copilot/other and ask for feedback. Be specific with your prompts: “I am not a native speaker of English. Can you help me with [task type]. Ask precise questions. E.g.
-
- Please correct my grammatical mistakes.
- Can you provide suggestions for improving the introduction/conclusion of the presentation?
- How can I transition more smoothly between [your own ideas]
- Do you have any tips for making my argument more persuasive?
- Could you suggest ways to rephrase this sentence to avoid repetition?
- What are some ways to vary my vocabulary and word choice throughout the assignment? Etc.
The student is responsible for describing the possible use of AI in their tasks. If you use AI in video tasks, please add the following information to your assignment submission (either orally at the start/end of the video OR by writing a comment to the assigned return box.)
-
- which AI system you used (whether it is ChatGPT/Copilot or other)
- which prompts or questions you used
- when the material was generated.
Lastly, make sure that you understand the information generated by AI. Reporting the contents of your written tasks will be an essential part of the final exam.
Vihreä – Sallittu, saa käyttää, ei tarvitse kertoa
Tekoälyn käytön salliminen siten, että sen käytöstä ei tarvitse ilmoittaa. Käyttö liittyy oppimista tukeviin tehtäviin tai suuremman kokonaisuuden osatehtäviin, joissa tekoälyn käyttö ei tuo lisäarvoa lopputulokseen eikä vaikuta arviointiin.
- Osaaminen osoitetaan käytännön tilanteissa, jolloin tekoälyä voi käyttää, jos opiskelija kokee sen auttavan.
- Tehtävä pohjautuu ideoiden tuottamiseen, jossa tekoälyä voi käyttää luomaan uusia näkökulmia ja ehdotuksia.
- Tehtävät, jotka auttavat ymmärryksen rakentamisessa, mutta joita ei arvioida.
Arenen koulutuksesta vastaavien johtajien ja vararehtorien verkosto julkaisi lokakuussa 2024 päivityksiä ammattikorkeakoulujen tekoälysuosituksiin. Päivitys sisältää ns. liikennevalomallin, joka on työkalu opettajille ja oppijoille. Mallin avulla kuvataan miten tekoälyä saa käyttää oppimistehtävässä.
Ammattikorkeakoulut päivittivät tekoälysuosituksensa