Tekoälyn vastuullinen käyttö Jamkissa

Sivusto on keskeneräinen, valmistuu alkuvuodesta 2025. Lisätietoa: Mari Varonen, etunimi.sukunimi@jamk.fi

Tekoäly ja sen käyttö Jamkissa

Generatiivinen tekoäly (GenAI) tuottaa uutta sisältöä, muun muassa tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita käyttäjän antamien syötteiden eli promptien pohjalta. Tekoäly perustuu koneoppimiseen ja syväoppimiseen, jossa tekoälymallit oppivat käyttämällä hyväksi suuria datamääriä. Tekoäly voi helpottaa monien tehtävien suorittamista, esimerkiksi aineistojen läpikäyntiä tai sisällön ideointia, mutta se ei korvaa käyttäjän omaa ajattelua. Tekoälyn tuottama materiaali ei ole aina luotettavaa, joten sen käyttö edellyttää aihealueen tuntemista.

Tämä sivusto sisältää (tehdään linkkinostona)

  1. Tekoäly apuna arjessa (etusivu vai omansa?)
  2. Tekoälyn lukutaito
  3. Tekoälyn eettinen käyttö
  4. Tekoäly oppimistehtävissä
  5. Copilot Jamkin tekoälypalveluna
  6. Lisämateriaalia

Tutustu Jamkin linjaukseen tekoälyn käytöstä (intra, julkaistu 30.8.2023). Linjaus päivitetään vuoden 2025 aikana.

1 Tekoäly apuna opettajan ja asiantuntijan työtehtävissä

Tekoäly on hyvä apuri tietotyön arjessa. Se on jo mukana monissa arjen toiminnoissa, esimerkiksi aikatauluttamiseen, käännöspalveluihin, asiakas- ja tukipalveluihin liittyvissä tilanteissa. Tekoälypalveluiden käyttöön liittyy riskinsä, joten noudata Jamkin ohjeistusta.

Huomioi tämä:

  • Käytä työtehtävissä Copilot-palvelua Jamkin tunnuksellasi.
  • Ulkopuolisiin tekoälypalveluihin sisältyy riskejä, mm. ei tiedetä mihin tekoälylle syötetty materiaali tallentuu ja mihin sitä jatkossa käytetään.
  • Jos rakennat itse esim. tekoälybotteja, tiedä mitä olet tekemässä. Tekoälybotit voivat väärin tehtyinä päästä katsomaan ja käyttämään tekijänsä materiaaleja.
  • Copilot integroituu moneen paikkaan. Kun käsittelet arkaluontoista materiaalia, ole varovainen, ettei materiaali joudu tekoälypalveluun.
!

Huom! Olet vastuussa tekoälylle antamastasi aineistosta sekä tekoälyllä tuottamastasi materiaalista. Käytä työtehtävissäsi vain Jamkin suosittelemia palveluita, tekoälyn osalta Microsoftin Copilot -palvelua Jamkin tunnuksellasi. Tällöin Copilotin käsittelemä ja tuottama materiaali ei tallennu, eikä sitä käytetä myöhemmin missään muualla, esim. tekoälyn kouluttamisessa.

Tekoälyä voi hyödyntää tietotyössä esimerkiksi seuraavasti:

Tekoäly analysoi suuria tietomääriä nopeasti. Se tunnistaa trendejä ja poikkeamia ja se voi luoda raportteja päätöksenteon tueksi.

    • Esimerkki 1: Jamkin käytössä oleva Howspace-fasilitointipalvelu, joka kokoaa käyttäjän pyynnöstä osallistujen tuotoksista erilaisia yhteenvetoja tekoälyn avulla. Satojen osallistujen tuotoksista saadaan automaattisilla toiminnoilla ja omilla promptauksilla nostettua teemoja jatkotyöstöä varten.

    • Esimerkki 2: Jamkin käytössä olevalla Microsoft Copilotilla voi luoda tekstiaineistosta nopeasti graafeja ja taulukoita ilman Excel-työskentelyä.

Tekoäly tuottaa luonnoksia, tekstejä ja raportteja annetusta aiheesta, mikä säästää aikaa ideoinnille ja luovalle työskentelylle.

Esimerkki 1: Microsoft Copilot-palvelua voi näppärästi käyttää selaimessa sisällön luomiseen erilaisia prompteja sille syöttäen. Tekoälyä pyydetään muotoilemaan ideasta tietynlaista tai tiettyyn tarpeeseen vastaavaa sisältöä.

Esimerkki 2: Copilotilta voi tilata tietystä aiheesta / aineistosta tenttikysymykset Moodle-kurssia varten. Oikeanlaisella promptilla kysymykset syntyvät sellaisessa muodossa, että ne voi suoraan viedä Moodleen. Tämä säästää sekä laadintaan että tuottamiseen kuluvaa aikaa.

Tekoäly tarjoaa selityksiä ja esimerkkejä vaikeista termeistä. Se muuntaa monimutkaista tieteellistä tai teknistä kieltä yksinkertaisemmaksi ja ymmärrettävämmäksi. Vieraskieliset vaikeat termit kääntyvät ja selittyvät tekoälyllä.

Esimerkki: Microsoft Copilotia pyydetään määrittelemään ”kontribuointi”-termin. Se kertoo, että “kontribuointi tarkoittaa osallistumista tai panoksen antamista johonkin yhteiseen projektiin, tehtävään tai tavoitteeseen.” Lisäksi se antaa synonyymeja termille: “Kontribuointi tarkoittaa samaa kuin osallistuminen, panoksen antaminen tai avustaminen.” Tekoälyltä voi pyytää termistä kontekstuaalisen selityksen vaikka koulutuksen konteksitssa tai esimerkiksi visualisoinnin tai käännöksen halutulle kielelle.

Tekoälyn avulla täsmäaiheisten kuvien aikaansaaminen on nopeaa. Kuvapankkien selailun sijaan tarkasti kuvailevalla promptilla saa aikaiseksi kuvia halutuista aiheista. Käyttäjällä on oikeuden tekoälyn luomiin kuviin, joten niiden käyttö kuvituksena on huoletonta.

Esimerkki 1: Tarvitaan kuva, jossa neljä opiskelijaa työskentelee projektimaisesti tietokoneilla valoisassa luokkahuoneessa, taustalla taulu, jolle kiinnitetty post-it-lappuja. Luodaan prompti aiheesta Jamkin tukemassa Adobe Firefly -palvelussa. Firefly tekee muutaman vaihtoehtokuvan, joita voi promptia jalostamalla tuottaa lisää.

Esimerkki 2: Valmiiseen kuvaan halutaan vaihtaa taustaksi kaupunkimiljöö. Avataan kuva Jamkin tukemassa Adobe Photoshopissa, rajataan kuvasta tausta ja generative fill -toimintoon promptataan halutun taustan kuvaus. Photoshop tekee muutaman vaihtoehtokuvan, joita voi promptia muuttamalla tehdä lisää.

Plagioinnintunnistusohjelmistojen tekoälytoiminnot kehittyvät nopeasti. Oppimisympäristön lisäosien avulla plagioinnin tarkastus onnistuu tehtäväpalautusten yhteydessä. Plagioinnintunnistukset tunnistavat myös tekoälyllä tehtyä sisältöä.

Esimerkki: Moodlen Turnitin-lisäosaa voi käyttää plagioinnintunnistamistarkastuksiin sekä opiskelija että opettaja. Tekoälyn käyttöä mittaava raportti näkyy vain opettajalle, mutta se on tallennettavissa pdf-muodossa Jamkin tukemasta Turnitin -palvelusta, jos se halutaan jakaa opiskelijalle.

2 Tekoäly apuna opiskelijan arjessa

Hyvä oppimisen apuri, tukee oppimista. Tekoäly toimii opetetun datan pohjalta, voi jättää jotain kertomatta tai vääristää tietoa. Arvioi kriittisesti tekoälyn tuotosta!

käyttö tiedonhakuun? vrt. Janet Finna, Google yms.

Ajattelun avartaja: voi saada kaikenlaisia näkökulmia. Itse kyettävä perustelemaan vastaus, mikä vaatii informaatiolukutaitoa.

Esimerkkeihin:

ideointi, vuorovaikutteisuus kun tuntuu yksinäiseltä, ajatusten jako (ihmisen korvike), uusien näkökulmien etsiminen, palautteen saaminen omasta tekstistä, käsitteiden selventäminen (selitä kuin lapselle), käsitteiden tulkki, tekoälyn ymmärtäminen, jumitilasta eteenpäin pääsyyn, ilmiön soveltaminen omaan aiheeseen,

Termien selventäminen.

!

Huom! Olet vastuussa tekoälylle antamastasi aineistosta sekä tekoälyllä tuottamastasi materiaalista. Käytä opiskelussasi vain Jamkin suosittelemia palveluita, tekoälyn osalta Microsoftin Copilot -palvelua Jamkin tunnuksellasi. Tällöin Copilotin käsittelemä ja tuottama materiaali ei tallennu, eikä sitä käytetä myöhemmin missään muualla, esim. tekoälyn kouluttamisessa.

Tekoälyä voi hyödyntää opiskelussa esimerkiksi seuraavasti:

Tekoälyä voi käyttää oppimistehtävien tekemisessä monin tavoin. Huomioi, että on eri asia käyttää tekoälyä oppimisen tukena (= esimerkiksi asioiden selittäjänä ja jäsentäjänä) kuin oppimistehtävän tekemisessä (= vastauksen muotoilussa).

Tutustu Jamkin raportointiohjeen 3.2 Tekoälyn käyttö oppimistehtävissä ja opinnäytetyössä -osaan.

Esimerkkejä, kuinka tekoälyä voi käyttää hyödyksi:

  • d
  • d
  • d

Tekoälypohjaiset chatit voivat toimia keskusteluapuna ja sparraajana. Ne vastaavat esitettyihin kysymyksiin ja ratkaisevat ongelmia hyvinkin nopeasti. Ne ideoivat, kehittävät ideoita ja tarjoavat vaihtoehtoisia tapoja esittää asioita.

Esimerkkejä, kuinka tekoälyä voi käyttää hyödyksi:

  • d
  • d
  • d

Pyydä ensin tekoälyä selventämään termi, jonka jo tunnet.

Esimerkkejä, kuinka tekoälyä voi käyttää hyödyksi:

  • d
  • d
  • d

Voit pyytää tekoälyä selventämään tehtävänantoja. Varmistus sille, että tehtävänanto ymmärretty oikein.

Mistä aloitan?

Kielitaito, selkokieli,

Esimerkkejä, kuinka tekoälyä voi käyttää hyödyksi:

  • d
  • d
  • d

Voi löytää, mutta luotettavampaa tietoa löydät Janet Finnan tai Googlen avulla.

Mistä lähden liikkeelle?

Opiskelijahyvinvointi