Sivusto on keskeneräinen, valmistuu alkuvuodesta 2025. Lisätietoa: Mari Varonen, etunimi.sukunimi@jamk.fi
Generatiivinen tekoäly (GenAI) tuottaa uutta sisältöä, muun muassa tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita käyttäjän antamien syötteiden eli promptien pohjalta. Tekoäly perustuu koneoppimiseen ja syväoppimiseen, jossa tekoälymallit oppivat käyttämällä hyväksi suuria datamääriä. Tekoäly voi helpottaa monien tehtävien suorittamista, esimerkiksi aineistojen läpikäyntiä tai sisällön ideointia, mutta se ei korvaa käyttäjän omaa ajattelua. Tekoälyn tuottama materiaali ei ole aina luotettavaa, joten sen käyttö edellyttää substanssin tuntemista.
Huom! Olet vastuussa tekoälylle antamastasi aineistosta sekä tekoälyllä tuottamastasi materiaalista. Käytä työtehtävissäsi vain Jamkin tukemia järjestelmiä, esimerkiksi Microsoftin Copilot -palvelua Jamkin tunnuksellasi. Tällöin Copilotin käsittelemä ja tuottama materiaali ei tallennu, eikä sitä käytetä myöhemmin missään muualla, esim. tekoälyn kouluttamisessa.
Tekoäly on hyvä apuri tietotyön arjessa. Se on jo mukana monissa arjen toiminnoissa, esimerkiksi aikatauluttamiseen, käännöspalveluihin, asiakas- ja tukipalveluihin liittyvissä tilanteissa.
Ulkopuoliset tekoälypalvelut: ei tiedetä mihin materiaali tallentuu ja mihin sitä käytetään. Käytä työtehtävissä vain Jamkin suosittelemia palveluita. Jamkin tunnuksella Copilotia.
Tekoälybotit: botit voivat väärin tehtynä päästä katsomaan tekijän materiaaleja. Tiedä mitä olet tekemässä, ota selvää. Olet vastuussa tekemisistäsi.
Arkaluontoisen materiaalin käsitteleminen, kun Copilot integroituu niin moneen paikkaan. Varovaisuutta käyttöön, käyttäjän vastuu.
Tekoälyä voi hyödyntää tietotyössä esimerkiksi seuraavasti:
Tekoäly analysoi suuria tietomääriä nopeasti. Se tunnistaa trendejä ja poikkeamia ja se voi luoda raportteja päätöksenteon tueksi.
Tekoäly tuottaa luonnoksia, tekstejä ja raportteja annetusta aiheesta, mikä säästää aikaa ideoinnille ja luovalle työskentelylle.
Esimerkki 1: Microsoft Copilot-palvelua voi näppärästi käyttää selaimessa sisällön luomiseen erilaisia prompteja sille syöttäen. Tekoälyä pyydetään muotoilemaan ideasta tietynlaista tai tiettyyn tarpeeseen vastaavaa sisältöä.
Esimerkki 2: Copilotilta voi tilata tietystä aiheesta / aineistosta tenttikysymykset Moodle-kurssia varten. Oikeanlaisella promptilla kysymykset syntyvät sellaisessa muodossa, että ne voi suoraan viedä Moodleen. Tämä säästää sekä laadintaan että tuottamiseen kuluvaa aikaa.
Tekoäly tarjoaa selityksiä ja esimerkkejä vaikeista termeistä. Se muuntaa monimutkaista tieteellistä tai teknistä kieltä yksinkertaisemmaksi ja ymmärrettävämmäksi. Vieraskieliset vaikeat termit kääntyvät ja selittyvät tekoälyllä.
Esimerkki: Microsoft Copilotia pyydetään määrittelemään ”kontribuointi”-termin. Se kertoo, että “kontribuointi tarkoittaa osallistumista tai panoksen antamista johonkin yhteiseen projektiin, tehtävään tai tavoitteeseen.” Lisäksi se antaa synonyymeja termille: “Kontribuointi tarkoittaa samaa kuin osallistuminen, panoksen antaminen tai avustaminen.” Tekoälyltä voi pyytää termistä kontekstuaalisen selityksen vaikka koulutuksen konteksitssa tai esimerkiksi visualisoinnin tai käännöksen halutulle kielelle.
Tekoälyn avulla täsmäaiheisten kuvien aikaansaaminen on nopeaa. Kuvapankkien selailun sijaan tarkasti kuvailevalla promptilla saa aikaiseksi kuvia halutuista aiheista. Käyttäjällä on oikeuden tekoälyn luomiin kuviin, joten niiden käyttö kuvituksena on huoletonta.
Esimerkki 1: Tarvitaan kuva, jossa neljä opiskelijaa työskentelee projektimaisesti tietokoneilla valoisassa luokkahuoneessa, taustalla taulu, jolle kiinnitetty post-it-lappuja. Luodaan prompti aiheesta Jamkin tukemassa Adobe Firefly -palvelussa. Firefly tekee muutaman vaihtoehtokuvan, joita voi promptia jalostamalla tuottaa lisää.
Esimerkki 2: Valmiiseen kuvaan halutaan vaihtaa taustaksi kaupunkimiljöö. Avataan kuva Jamkin tukemassa Adobe Photoshopissa, rajataan kuvasta tausta ja generative fill -toimintoon promptataan halutun taustan kuvaus. Photoshop tekee muutaman vaihtoehtokuvan, joita voi promptia muuttamalla tehdä lisää.
Plagioinnintunnistusohjelmistojen tekoälytoiminnot kehittyvät nopeasti. Oppimisympäristön lisäosien avulla plagioinnin tarkastus onnistuu tehtäväpalautusten yhteydessä. Plagioinnintunnistukset tunnistavat myös tekoälyllä tehtyä sisältöä.
Esimerkki: Moodlen Turnitin-lisäosaa voi käyttää plagioinnintunnistamistarkastuksiin sekä opiskelija että opettaja. Tekoälyn käyttöä mittaava raportti näkyy vain opettajalle, mutta se on tallennettavissa pdf-muodossa Jamkin tukemasta Turnitin -palvelusta, jos se halutaan jakaa opiskelijalle.
Tekoälyn käyttö oppimistehtävissä : linkki raportointiohjeisiin
Olet vastuussa tekoälylle antamastasi aineistosta sekä tekoälyllä tuottamastasi materiaalista. Jos käytät muita kuin Jamkin tukemia tekoälypalveluita, älä syötä palveluun henkilötietoja tai muiden tuottamaa aineistoa, johon sinulla ei ole lupaa.
Plagiointi
Keskustelukaveri ideointiin. Sparraaja, opettaja. Kriittisyys, tekoäly hallusinoi.