Windows 11 – ohjeet ja vinkit

Windows 10 käyttöjärjestelmä on tulossa elinkaarensa päähän, jonka vuoksi Jamkin ICT-Palvelut päivittää henkilöstön tietokoneita uudempaan Windows 11 käyttöjärjestelmään.

Käyttöjärjestelmän päivittämisen yhteydessä taustalla tapahtuva laitteiden hallinta muuttuu paikallisesta hallinnasta pilvihallinnaksi. Taustalla tapahtuvan suuren järjestelmä muutoksen vuoksi Windows 10 -käyttöjärjestelmää ei voida suoraan päivittää uudempaan Windows 11 -käyttöjärjestelmäversioon, vaan tietokone tulee asentaa alusta asti uudelleen. Asennus tapahtuu ICT-palveluiden lähituen toimesta, joten sovi asennus ajankohta olemalla yhteydessä Helpdeskiin palvelupyynnön kautta.

Kirjautuminen tietokoneelle

Ensimmäinen kirjautuminen tietokoneelle tapahtuu Jamkin sähköpostiosoitteella ja verkkosalasanalla. Ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä vaaditaan kaksivaiheinen tunnistautuminen esimerkiksi Authenticator -sovelluksella. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla, tulee ottaa käyttöön myös Windows Hello kirjautuminen. Sinun tulee luoda PIN-koodi, jolla jatkossa kirjaudut koneelle. PIN-koodi toimii vahvana tunnistautumisena, jonka vuoksi sen luominen ja vaihtaminen vaatii vahvistuksen kaksivaiheisella tunnistuksella. PIN-koodin tulee olla vähintään 5 merkkiä pitkä ja se voi sisältää numeroiden lisäksi myös kirjaimia ja erikoismerkkejä.

Jos laitteessasi on sormenjälkitunnistin tai IR -kamera (kasvojentunnistus), voit ottaa myös nämä kirjautumiskeinot käyttöösi Windowsin tiliasetuksista. Jos unohdat PIN-koodisi, voit nollata sen itse ”I forgot my PIN” -toiminnon avulla kirjautumisruudulta tai Windowsin tili-asetuksista. Kaksivaiheinen tunnistautuminen vaaditaan nollaukseen.

Sovellukset

Kun kirjaudut ensimmäisen kerran laitteelle, tietyt sovellukset kuten Edge ja OneDrive ovat valmiiksi asennettuna. Lisää sovelluksia asentuu koneelle automaattisesti kirjautumisen jälkeen, kunhan laite on päällä ja yhteydessä internettiin.

Oletussovelluksia ovat Edgen ja OneDriven lisäksi:

  • Company Portal
  • Chrome ja Mozilla Firefox
  • M365 apps-sovellukset
  • Outlook
  • Teams
  • VLC Player
  • Adobe Acrobat Unified (Kirjautumalla sisään Adobe ohjelmassa oikeasta yläkulmasta saat kaikki Adobe Acrobat työkalut käyttöösi kuten PDF:n muokkauksen)

Lisää sovelluksia on ladattavissa Company Portalista (Korvaa Software Centerin). Ohjelmia on saatavilla myös Microsoft Storesta, kuten Zoom. Kaikkia sovellusjakeluita ei ole vielä saatavilla Windows 11 -ympäristöön. Voit tiedustella sovelluksen saatavuutta palvelupyynnön kautta.

!

HUOM! Sinun tulee olla kirjautuneena sisään Adobe Acrobat ohjelmaan, jotta saat Adoben lisenssin käyttöösi. Ilman lisenssiä, et voi muokata tai muuntaa PDF-tiedostoja

Tulostaminen

Käytettävissä on Secureprint-U tulostusjono. Secureprint-U tulostusjono on käytettävissä myös sisäverkon ulkopuolelta, joten voit lisätä tulostusjonoon tulosteita jo kotoa ja vapauttaa ne myöhemmin kampuksen tulostimelta. Secureprint-U tulostusjonon voit määrittää halutessasi oletustulostimeksi menemällä:

  • Windowsin asetuksiin > Bluetooth and Devices > Printers & Scanners
  • Määritä “Let Windows manage my default printer” Off-asentoon
  • Valitse sitten Secureprint-U ja määritä se oletukseksi painamalla yläreunasta ”Set as default

Muita huomioitavia asioita

Start eli Käynnistä-valikon asettelu on lukittu. Jos teet muutoksia asetteluun esimerkiksi ”pinnaamalla” sovelluksen valikkoon, ei muutos pysy vaan asettelu nollautuu oletukselle seuraavan uudelleen käynnistyksen yhteydessä. Sen sijaan alareunan tehtäväpalkkiin voit pinnata usein käytettyjä sovelluksia halutessasi.

OneDrive kirjautuu sisään automaattisesti ”On-Demand” -asetuksella eli tiedostot ladataan koneelle vain tarvittaessa.

Jotkin palvelut, jotka eivät tue vielä Entra ID kirjautumista (Microsoftin kirjautumisportaalia) eivät toimi Edge-selaimella. Tällaisia sivuja on esimerkiksi Asiakirjahallinta – Tweb. Näitä palveluita tulee siis käyttää toistaiseksi jollain muulla selaimella, kuin Edge.