Tavoitteet ja arviointi kuntoon -työpaja
Tavoite
Tavoitteet ja arviointi kuntoon -työpajan tavoitteena on tarkastella ja parantaa opintojaksojen tavoitteiden ja arvioinnin linjakkuutta, ymmärrettävyyttä ja oppijalähtöisyyttä.
Tarkoitus
Työpajan tarkoituksena on, että opettaja
- konkretisoi osaamistavoitteet ymmärrettäviksi ja oppijalähtöisiksi
- tarkastelee tavoitteiden ja arvioinnin linjakkuutta
- tunnistaa, missä ovat ohjaavan arvioinnin paikat opintojaksolla
Osaamistavoitteet ja arviointi ohjaavat opiskelijan toimintaa
Osaamistavoitteet kuvaavat lyhyesti, mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän tai osaavan tehdä opintojakson lopussa saadakseen hyväksytyn arvosanan. Osaamistavoitteet ovat oppijan kompassi. Ne antavat fokuksen, jota kohti kulkea. Siksi on tärkeää, että tavoite on selkeä, yksilöllinen ja arvioitavissa. Myös arviointi ja arviointitavat ohjaavat oppijan toimintaa. Arvioinnin menetelmät ohjaavat sitä, kuinka oppija käyttää aikaansa eri tehtäviin ja oppimiseen. Oppijat tekevät usein vain sen, mitä arvioinnissa huomioidaan ja muuhun suhtaudutaan ylimääräisenä lisänä.
Usein korkeakouluopinnoissa osaamistavoitteet ovat melko yleisluonteisia ja abstraktilla tasolla ilmaistuja, osaamista tarkastellaan koko opintojakson tasolla ja ne kuvaavat opintojakson lopputulosta. Tavoitteenasi on jäsentää opintojakson osaamistavoitteet osaosaamistavoitteiksi ja hioa ne konkreettisiksi ja oppijalähtöisiksi.
Arvioinnin täytyy tukea osaamistavoitteiden saavuttamista. Arviointi ohjaa vahvasti opiskelijan oppimisprosessia ja opiskelustrategioiden valintaa. Opiskelijat ottavat tavoitteekseen sen, mihin arviointimenetelmillä tähdätään. Arviointi tulisikin nivoa opetus- ja oppimisprosessiin siten, että arviointi itsessään tarjoaa mahdollisuuden oppimiseen. Arvioinnin tulisi olla ohjaavaa ja jatkuvaa – ei pelkästään opintojakson lopussa tapahtuvaa. Ohjaavan arvioinnin avulla opiskelija pystyy itsekin arvioimaan omaa osaamistana ja sen kehittymistä.
Arviointi perustuu aina havaintoon. Arviointia varten tarvitaan aina tieto tai aineisto, josta voi tehdä havainnon. Havaintoa arvioidaan ja tulkitaan suhteessa osaamistavoitteeseen ja arviointikriteereihin. Sen perusteella tehdään toimenpide, joka voi olla ohjausta, palautetta tai arviointipäätös.
Tavoitteet ja arviointi kuntoon yhteiskehittäen
Taso 1: Tekoälyn kanssa
Yhteiskehittämiskumppani: Tekoäly
Työskentelyn kesto: Muutamista minuuteista tunteihin riippuen siitä, miten vahvasti tekoäly imaisee sinut mukaansa.
- Anna tekoälylle opintojaksosi osaamistavoitteet ja pyydä sitä pilkkomaan niitä pienemmiksi ja helposti ymmärrettäviksi osatavoitteiksi. Voit esimerkiksi pyytää sitä kirjoittamaan tavoitteet niin, että 20-vuotias ammatillisesta koulutuksesta tullut ensimmäisen vuoden opiskelija voisi ne ymmärtää.
- Pyydä tekoälyä kommentoimaan tavoitteita ja arviointikriteerejä opiskelijan näkökulmasta. Mitä tekoäly ymmärtää, että opiskelijan odotetaan tekevän tavoitteiden ja arviointikriteereiden perusteella. Vastaako se omaa ajatustasi ja suunnitelmaasi?
Muista, että asiantuntijuus ja lopullinen päätös on aina sinulla, ei tekoälyllä!
Taso 2: Kollegan tai tiimin kanssa
Yhteiskehittämiskumppani: Kollega tai tiimi
Työskentelyn kesto: n. 1,5 h – 2 h
- Kalenteroikaa tapaaminen, jonka aiheena on Tavoitteet ja arviointi kuntoon.
- Kootkaa opintojaksonne osaamistavoitteet, arviointikriteerit ja oppimistehtävät (jos ne ovat jo olemassa).
Työpajan eteneminen:
- 15 min Työpajatyöskentelyn pohjustus sekä osaamistavoitteiden ja arvioinnin perusteiden mieleenpalauttaminen.
- 65 min Tavoitteiden, arvioinnin ja mahdollisten oppimistehtävien linjakkuuden yhteistä pohdintaa erilaisista opiskelijarooleista ja opettajan näkökulmista tarkastellen.
- 10 min Työpajan yhteenveto ja seuraavat askeleet kehittämisessä.