Moodle kuntoon -työpaja

Tavoite

Moodle kuntoon -työpajan tavoitteena on rakentaa yhdessä oppivaa vertaiskollegoiden yhteisöä, jossa jaamme avoimesti kokemuksia, osaamista ja meitä mietityttäviä kysymyksiä.

Moodle kuntoon -työpajan lopputulos on jokaiselle osallistujalle yksilöllinen. 

  1. Yksi saa vahvistusta siihen, että on jo sujuva Moodlen käytössä. 
  2. Toinen saa mahdollisuuden tarkastella Moodlea uusista näkökulmista esimerkiksi kollegoiden esille nostamien kysymysten, ihmetyksen aiheiden tai Moodlessa kohdattujen onnistumisten ja ongelmatilanteiden kautta. 
  3. Kolmas yllättyy siitä, miten samanlaisia tai erilaisia kokemuksia kollegoilla on Moodlesta. 
  4. Yhteisenä lopputuloksena on vertaiskollegoiden yhteisö, jota voi hyödyntää tulevaisuudessa omien Moodle-askeleiden sparrailussa. Emme ole yksin omilla Moodle-kursseillamme vaan meillä on vahva, avoin ja keskusteleva yhteisö tukemassa työn tekemistä. 

Tarkoitus

Moodle kuntoon -työpajan tarkoituksena on, että opettaja

  1. Jakaa kokemuksia, osaamista ja mietityttäviä kysymyksiä Moodleen liittyvän case-tapauksen ratkaisemiseksi.
  2. Hyödyntää yhteiskehittämistä oman Moodle-osaamisensa vahvistamiseen.

Moodle kuntoon yhteiskehittäen

Yhteiskehittämiskumppani: Oma tiimi tai sattumanvaraisesti Moodle kuntoon -työpajaan ilmoittautuneet kollegat sekä verkkopedagogiikan asiantuntija vetämässä työpajaa

Työskentelyn kesto: 1 tunti/1,5 tuntia

  • Verkkopedagogiikan asiantuntija voi kalenteroida tunnin/puolentoista tunnin mittaisia Moodle kuntoon -työpajoja yksikössä säännöllisesti esimerkiksi pari kertaa lukukaudessa.
  • Työpajojen aiheet voidaan ilmoittaa ennakkoon tai ilmoittautujat voivat esimerkiksi äänestää aihesuosikkiaan ilmoittautumisvaiheessa.
  • Tiimit voivat toivoa omaa Moodle kuntoon -työpajaa jostain tiimiä erityisesti mietityttävästä aiheesta.
  • Työpajan osallistujamäärästä ja osallistujien toiveista riippuen työpajassa voidaan käsitellä yhtä tai useampaa case-tapausta.

Työpajan eteneminen:

  • 10 min. Orientoituminen työpajaan ja työskentelyyn yhdessä.
  • 20 min. Ryhmätyöskentely, jossa kootaan ryhmän jäsenten yhteisen osaamisen perusteella vastaus case-kysymykseen mallivastauspohjaa hyödyntäen.
  • 20 min. Ryhmätyöskentelyn purku muita ryhmiä opettaen.
  • 10 min. Työpajan yhteenveto ja seuraavat askeleet: Mitä voisit kertoa tästä työpajasta kollegoillesi yksikön Teams-ryhmässä?
    • Tiivistä Moodle kuntoon -työpajassa oppimasi yhteen tai kahteen lauseeseen ja käy kirjaamassa ajatuksesi yksikön Teams-ryhmään verkkopedagogiikan asiantuntijan tekemän Moodle kuntoon -työpajaa koskevan keskustelunaloituksen kommentteihin.