Video opetuksessa
Videota voi hyödyntää opetuksessa esim. seuraavilla tavoilla:
- luentotallenteet ja/tai luentojen suorat videolähetykset
- itse tuotetut videoleikkeet osana verkko-oppimateriaalia
- dokumentit, lyhyet videoleikkeet ja elokuvat havainnollistajana ja opetuskeskustelujen pohjustajana
- videomuotoinen oppimispäiväkirja
- videomuotoinen palaute opiskelijoille
- videoiden tekeminen oppimismuotona (viestintä, taide, ilmaisu, kerronta, opinnäyte)
- videomuotoiset käyttöoppaat ja -ohjeet
- tarkkailu, tutkimus ja havainnointi (esim. opetusnäytteet, erilaiset suoritteet)
- videomuotoiset teaserit, joissa mainostetaan tulevia koulutuksia
Välineitä ja tapoja valitessa on syytä huomioida:
- Miksi: Mitä halutaan saavuttaa, tavoitteet ja viesti?
- Aika: Reaaliaikaista vai ajasta ja paikasta riippumatonta viestintää?
- Vuorovaikutus: Yksi- vai kaksisuuntaista viestintää?
- Avoimuus: Tarkoitettu kaikille vai rajatulle kohderyhmälle?
- Kenelle: Kuka on videon katsoja, kohderyhmä?
- Kuka: Kuka käsikirjoittaa, tuottaa, kuvaa, editoi ja julkaisee?
- Luvat: Tekijänoikeuksien huomioiminen, sopimukset, käyttöoikeudet.
- Miten: Tuotannon ja julkaisun aikataulu.
- Minne: Missä julkaistaan, jakelukanavat?
- Milloin: Videon elinkaari, ts. ”parasta ennen” -päivämäärä