Ohjaus ja palaute kuntoon -työpaja

Tavoite

Ohjaus ja palaute kuntoon -työpajan tavoitteena on parantaa opintojakson ohjausta ja palautetta.

Tarkoitus

Tehtävät kuntoon -työpajan tarkoituksena on, että opettaja

  1. tunnistaa ohjauksen ja palautteen tarpeita opintojaksollaan
  2. suunnittelee ohjausta ennakkoon
  3. tarkastelee ohjauksen ja palautteen mahdollisuuksia Moodlessa
  4. hyödyntää yhteiskehittämistä ja kollegoiden osaamista ohjauksen ja palautteen kehittämiseen.

Opiskelija tarvitsee ohjausta ja palautetta oppimisensa tueksi

Opiskelija tarvitsee jatkuvaa ohjausta oman oppimisensa tueksi. Se auttaa häntä suuntaamaan kohti osaamistavoitteissa määriteltyä osaamista. Ohjauksen tavoitteena on myös tukea opiskelijan oman ajattelun, itseohjautuvuuden, reflektio- sekä ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä. Arviointi ja palaute ovat ohjauksen työkaluja. Palautetta on tärkeää antaa opintojakson aikana, ei vain sen päätteeksi.

Palautteen tehtävänä on motivoida opiskelijaa ja suunnata häntä oppimistavoitteisiin. Palaute kertoo, onko toiminta/osaaminen odotetulla tasolla. Lisäksi sen tehtävänä on vaikuttaa oppijan oppimisprosessiin sitä korjaamalla, uudelleen suuntaamalla sekä oppimiseen kannustamalla. Palaute kertoo opiskelijalle, missä onnistuin ja miten voin kehittyä jatkossa.   

Ohjaus ja palaute kuntoon yhteiskehittäen

Kollegan tai tiimin kanssa

Yhteiskehittämiskumppani: Kollega tai oma tiimi ja verkkopedagogiikan suunnittelija vetämässä työpajaa

Työskentelyn kesto: 1,5 tuntia

  • Kalenteroikaa tapaaminen, jonka aiheena on Ohjaus ja palaute kuntoon.

Työpajan eteneminen:

  • 10 min Työpajatyöskentelyn pohjustus.
  • 70 min Opintojakson ohjauksen ja palautteen tarkastelua ja kehittämistä ohjatusti, yhteisöllisesti ja ristiin kollegan kanssa.
  • 10 min Työpajan yhteenveto ja seuraavat askeleet oppimistehtävien kehittämisessä.