Reunaehdot

Miten saat hyvän startin opintojakson kehittämiseen? Miten istutat ideat ja saat ne kukoistamaan? Tästä homma lähtee käyntiin ja tästä kehikosta on hyvä peilata suunnittelua ja tuottamista koko yhteisen matkan ajan.

Reunaehtoja ovat esimerkiksi:

  • Kohderyhmät
  • Toteutusmuoto
  • Elinkaari
  • Arvioitu opiskelijamäärä
  • Käytettävissä oleva aika, raha ja osaaminen
  • Jamkin digitaalinen oppimisympäristö on Moodle.

Tarkoitus

Reunaehdot vaikuttavat kaikkiin tuleviin valintoihisi opintojakson suunnittelussa ja rakentamisessa. Ravistele ja testaa ajatuksiasi oppijalähtöisyydestä ja oppijaymmärryksestä. Poimi erilaisia näkökulmia ja käsityksiä muistiin.

Keskeiset onnistumisen avaimet

  • Pidä mielessä toteutustapa, toteutukselle varattu tuntiresurssi ja arvioitu opiskelijamäärä.
  • Visualisoi kokonaiskuva ja kirkasta kehittämisen tavoitteet.
  • Tunnista sopivat yhteiskehittäjät juuri sinun tilanteeseen.
  • Kerää itsellesi ja yhteiskehittäjille toteutukseen liittyvä aineisto helposti saataville.
  • Kysy ja varmista, älä oleta.

Aineisto, työkalut, menetelmät ja ohjeet

Pedagogisen suunnittelun pohjalle

  1. OPS ja opintojakson kuvaus
  2. Oppimisen muotoilu -kurssin sisällöstä Pedagoginen käsikirjoittaminen -osa:
    • Luo oppimispolun visio
    • Tunnista yksilölliset oppijat
  3. Opintojaksopalaute edelliseltä toteutukselta
  4. Laatukriteeristö

Digipedagoginen kerros

  1. Tunnistamme Moodlen mahdollisuudet ja rajoitukset.

Kohtaamispiste:

Opiskelijan hyvinvointi -työpaja (tulossa)

Yhdessä parempaan lopputulokseen

  • Opettajakollegat
  • Opot
  • Opiskelijat (opiskelijapalaute, edellisen toteutuksen opiskelijat)
  • Esihenkilö, tutkintovastaava
  • Verkkopedagogiikan suunnittelija
  • Avoimen amk:n suunnittelija, jos opintojakso on avoimen tarjonnassa