Tavoitteet ja arviointi

Edellisessä vaiheessa haettiin laatikolle raamit ja istutettiin idea itämään. Nyt pengotaan jo sitä, missä oppimisen kanssa ollaan, kun opintojakso on paketissa ja on aika kerätä hedelmät. Mitä ihmettä?

Tarkoitus

Tavoitteet ja arviointi -vaiheen tarkoituksena on, että purat opintojakson osaamistavoitteen atomeiksi – pienemmiksi osatavoitteiksi. Mietit myös, miten ja mistä oppija itse ja sinä opettajana pystyy arvioimaan saavutettua osaamisen tasoa opintojakson aikana. Tässä askeleessa sinulle paljastuu se, miten oppijaa ohjataan toimimaan, minkälaisista palasista opintojakso koostuu ja miten arviointi toteutuu oppijalähtöisesti.

Keskeiset onnistumisen avaimet

  • Osaamistavoitteet on kirjoitettu niin, että opiskelija ymmärtää, mitä tavoitellaan.
  • Osaamistavoitteita ei ole liikaa.
  • Osaamistavoitteet ovat linjassa suhteessa toisiinsa ja arviointiin.
  • Oppimistehtävät tuottavat sellaista aineistoa, jonka avulla tavoitteena olevaa osaamista voi arvioida.
  • Opiskelija pystyy arvioimaan omaa osaamistaan ja sen kehittymistä sekä tekemään sen näkyväksi.
  • Arviointi on suhteessa reunaehtoihin toteuttamiskelpoinen (esim. käytössä oleva työaika ja opiskelijamäärä)

Aineisto, työkalut, menetelmät ja ohjeet

Pedagogisen suunnittelun pohjalle

  • Oppimisen muotoilu -kurssin sisällöstä Pedagoginen käsikirjoittaminen -osa:
    • Kirkasta tavoitteet, jonka sisältönä mm. arvioinnin linjakkuus suhteessa tavoitteisiin.
    • Suunnittele arviointi, jonka sisältönä mm. jatkuva ja ohjaava arviointi.
  • Opiskelijapalautteet edellisistä toteutuksista.

Digipedagoginen kerros

Kohtaamispiste

Yhdessä parempaan lopputulokseen

Kutsu mukaan yhteiskehittämään esimerkiksi:

  • Tutkintovastaava (näkökulma mm. tavoitteet ja arviointi suhteessa muihin opintojaksoihin)
  • Oma tiimi
  • Sisältöä tuntematon kollega
  • Verkkopedagogiikan suunnittelija tai pedagentti
  • Tekoäly esimerkiksi tavoitteiden sanoittamisessa ja linjakkuuden tarkistamisessa