Hyödynnä laatukriteereitä
Digipedagogiset laatukriteerit löytyvät Jamkin verkkosivuilta. Voit hyödyntää laatukriteereitä verkkototeutuksen suunnittelussa ja olemassa olevan verkkototeutuksen laatutarkastuksessa. Tälle sivulle on koottu laatukriteerit ja esimerkkejä, mitä kriteerit käytännössä kunkin teeman kohdalla tarkoittavat.
Vuorovaikutuksen laatukriteerit
- Oppijoille tarjotaan mahdollisuuksia keskinäiseen vuorovaikutukseen, yhteisölliseen tekemiseen, toisilta oppimiseen ja kokemusten jakamiseen.
- Vuorovaikutuksen tavoitteet ja vaatimukset kerrotaan selkeästi.
- Ammatti-identiteetin kehittymistä tuetaan vuorovaikutustilanteissa.
- Vuorovaikutustilanteet on suunniteltu edistämään kriittistä ajattelua, argumentointitaitoja ja ajatusten esittämistä rakentavasti.
- Vuorovaikutuksen avulla rakennetaan turvallinen työskentelyilmapiiri sekä positiivinen ja kannustava oppimisympäristö.
Esimerkkejä vuorovaikutuksen kriteereihin tulossa lähiaikoina.
Ohjauksen laatukriteerit
- Oppija saa ohjausta oppimisprosessin aikana.
- Ohjauksen tavat ja menetelmät on kerrottu oppimisalustalla.
- Ohjaus on monikanavaista.
- Ohjauksessa hyödynnetään oppimisalustan tarjoamia toimintoja kuten oppimisanalytiikkaa, siirtymiä ja ajastuksia.
Esimerkkejä ohjauksen kriteereihin:
Voit opettajana esimerkiksi:
- Tarjota mahdollisuuden kysyä tai keskustella aiheesta kokonaisuuden yleisellä keskustelualueella.
- Ohjata oppimisprosessia pohdintakysymysten avulla.
- Lisätä videoihin ohjauksellisia elementtejä.
- Rakentaa sisältöön ohjausprosessin säännöllisten ohjausviestien avulla.
- Sanoittaa podcastissa siirtymät aiheesta tai näkökulmasta toiseen.
- Tukea itseopiskelua jakamalla kokonaisuuden teemoihin ja antaa tarvittavaa ohjeistusta / työkaluja.
- Tehdä sisällöstä kytkennän esim. johonkin asiantuntijafoorumiin.
Lähde: Laatukriteerit – Digivisio 2030 https://digivisio2030.fi/laatukriteerit/
Tiedotus ja viestintä
- Välttämättömiä tiedotuksellisia sisältöjä ovat kurssin uutiset-tiedotuskanava sekä yhteystiedot, joissa kerrotaan tavat ottaa yhteyttä opettajaan.
- Kurssin uutiset-tiedotuskanava on opettajan kaikille kurssin oppijoille suunnattu väline kurssiin liittyvään tiedotukseen.
- Kaikkien tiedotteiden tulisi olla löydettävissä kurssialueelta. Tämän vuoksi sähköposti soveltuu huonosti ensisijaiseksi tiedotuskanavaksi. Hyvä käytäntö on, että oppijalle lähtee sähköpostitse kopio tai ilmoitus uusista tiedotteista. Mikäli tämä vaatii oppijoilta oppimisalustan henkilökohtaisten asetusten säätämistä, tämä on hyvä ohjeistaa.
- Uutiset-keskustelualueelle opettaja tuottaa kurssiin liittyvät tiedotteet.
- Tämän lisäksi opettaja voi luoda yleisen keskustelualueen opettajan ja oppijoiden keskinäiseen viestintään. Uutiset-tiedotteita voivat lähettää vain kurssin opettajat, mutta yleisellä keskustelualueella voidaan tarjota oppijoille mahdollisuus kysymysten esittämiseen ja keskusteluun.
- Yleisen keskustelualueen tarve, käyttötarkoitus ja käytännöt on hyvä ohjeistaa oppijoille, esimerkiksi seuraako opettaja keskustelua ja vastaako siellä oppijoiden kysymyksiin.
- Yleinen keskustelualue on hyvä pitää erillään kurssin suoritukseen liittyvistä tehtävistä.
- Opettaja päättää kurssin viestintäkäytänteet. Ne voi vaihdella kurssin tyypin ja tarpeen mukaan.
- Kurssikohtaisten käytäntöjen lisäksi voidaan muistuttaa yleisistä viestintään liittyvistä ohjeista kuten tietosuojakäytännöistä, netiketistä ja turvallisen tilan periaatteista. Nämä voidaan linkittää organisaation näitä koskeviin ohjeisiin ja linjauksiin.
Yhteystiedot
- Ensisijaisesti toivottu yhteydenottokanava on hyvä ilmaista selkeästi.
- Yhteystiedot sisältävät yleensä vähintään sähköpostin, mutta muitakin ratkaisuja voidaan käyttää.
- Yhteystiedoissa voidaan myös kertoa mahdolliset yhteydenpidon rajoitteet (esim. vastaamistiheys tai päivät, jolloin opettaja ei vastaa viesteihin).
- Kurssin opettajat voivat toivoa, että viestit opettajille lähetetään esimerkiksi yksityisten sähköpostien sijaan kaikille opettajille yhteisesti jollain erillisellä, tähän tarkoitetulla välineellä (esim. Teams-viestit).
- Yhteydenpitokanavan tulee olla saavutettava ja yleisesti käytössä oleva toiminto, kuten oppimisympäristön keskustelualue tai sähköposti. Pikaviestisovellus, sosiaalisen median alusta tai muu ulkoinen verkkopalvelu ei voi olla ensisijainen yhteydenottokanava, ellei se ole muutoin keskeisessä asemassa osana kurssin opetusta ja suoritusta.
Lähde: Laatukriteerit – Digivisio 2030 https://digivisio2030.fi/laatukriteerit/
Oppimistehtävien laatukriteerit
- Oppimistehtävät muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joka tukee osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Tehtävänanto sisältää oppimistehtävän tarkoituksen, tavoitteen, ohjeet oppijan toiminnalle sekä arviointikriteerit ja -menetelmät.
- Oppimistehtävät on vaiheistettu ja vaiheiden yhteydessä on ilmoitettu ohjeellinen oppimiseen käytettävä aika.
- Oppija voi hyödyntää monipuolisesti teknologian tarjoamia mahdollisuuksia oppimistehtävien tekemisessä.
- Oppimistehtävät kytkeytyvät työelämän todellisiin tilanteisiin.
Esimerkkejä oppimistehtävien kriteereihin:
Muotoile oppimistehtäväsi seuraavan ohjeen mukaisesti:
- Oppimistehtävän tarkoitus: Miksi oppimistehtävä tehdään? Miten se liittyy opiskeltavaan alaan?
- Oppimistehtävän tavoite: Mitä on tavoitteena oppia? Mikä opintojakson osaamistavoite oppimistehtävässä harjoittuu/täyttyy?
- Ohje opiskelijan toiminnalle: Mitä vaiheita opiskelijan suoritus sisältää? Vaiheista, numeroi ja selkeytä. Miten tekoälyä käytetään oppimistehtävässä? Liitä sopiva liikennevalokuva ja selitä tarkemmin tarvittaessa.
- Oppimistehtävän arviointikriteerit: Mitä hyväksyttyyn suoritukseen/eri arvosanojen/pistemäärien saavuttamiseen vaaditaan?
Lue aiheesta lisää: Yhteiskehittäminen: Tehtävät kuntoon -työpaja
Videomuotoiset oppimistehtävät tukevat monipuolista osaamisen osoittamista ja kehittävät oppijan visuaalisia, viestinnällisiä sekä digitaalisia taitoja.
Oppijat palauttavat videomuotoiset oppimistehtävät Moodlen kautta Panopto-palveluun.
Arvioinnin laatukriteerit
- Arviointikriteerit ovat linjassa osaamistavoitteiden kanssa.
- Arviointi on jatkuvaa ja arvioinnissa käytetään erilaisia arviointimenetelmiä.
- Oppijalla on mahdollisuus itsearviointiin ja/tai vertaisarviointiin oppimisprosessin aikana.
Esimerkkejä arvioinnin kriteereihin:
Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit
- Ota tekoäly avuksi linjatessasi yleisesti opintojakson osaamistavoitteita ja arviointikriteereitä. Arviointikriteerien tulee heijastaa opintojakson osaamistavoitteita.
- Anna tekoälylle opintojakson osaamistavoitteet, opintojakson arviointikriteerit ja laatimasi oppimistehtävän ohje. Pyydä tekoälyä laatimaan oppimistehtävälle arviointikriteerit näiden tietojen perusteella.
Oppimistehtävä
- Anna tekoälylle laatimasi oppimistehtävän ohje ja pyydä tekoälyä kommentoimaan oppimistehtävän selkeyttä ja johdonmukaisuutta.
- Pyydä tekoälyä kommentoimaan oppimistehtävää oppijan näkökulmasta. Miten tekoäly ymmärtää oppimistehtävän ja mitä se tuottaisi vastaukseksi tai mitkä kohdat oppimistehtävässä voivat olla haastavia oppijalle?
- Pyydä tekoälyltä erilaisia vastauksia, joita opiskelija voisi tuottaa oppimistehtävään. Näiden perusteella voit miettiä parannuksia ohjeisiin.
- Rakenna oman työskentelysi tai oppijoiden työskentelyn tueksi esimerkkejä tai mallivastauksia tekoälyn avulla.
Osaamistavoitteista ja arviointikriteereistä rakentuva oppimisen kaari auttaa oppijaa ymmärtämään oppimisen jatkuvuuden merkityksen. Oppimisen kaaren avulla on mahdollista kehittää oppijan itseohjautuvuutta ja pitkäjänteisyyttä.
- Oppijan oppimisen kaari alkaa opintojakson alussa, kun hän asettaa itselleen oppimistavoitteet. Nämä tavoitteet pohjautuvat opintojakson osaamistavoitteisiin ja niiden tulisi ohjata hänen työskentelyään koko opintojakson ajan.
- Kun opintojakson osaamistavoitteet ja oppimistehtävien arviointikriteerit ovat linjassa, oppija pystyy hyödyntämään oppimistehtäviä ja niiden arviointikriteereitä omien tavoitteidensa saavuttamisessa.
- Opintojakson lopussa oppija reflektoi alussa asettamiaan tavoitteita ja arvioi, kuinka hyvin hän on ne saavuttanut ja mitä hän on oppinut. Oppija voidaan myös ohjata suuntaamaan tulevaan ja pohtimaan oman osaamisensa kehittämistä opintojakson aiheista jatkuvan oppimisen näkökulmasta.
Oppimisalustan rakenteen laatukriteerit
- Oppimisalustalla esitetään yhteisesti sovitun rakenteen tai mallipohjan mukaisesti:
- Ajoitus ja aikataulu
- Osaamistavoitteet, kuormitus ja arviointi
- Opettajan yhteystiedot ja ohjauskäytänteet
- Oppimisprosessi ja sen eteneminen on tehty näkyväksi oppimisalustalla.
- Edistymisen seurannan työkalut ovat käytössä, jos oppimisalusta sen mahdollistaa.
Esimerkkejä oppimisalustan rakenteen kriteereihin:
- Havainnollista oppijan eteneminen esimerkiksi aikajanan avulla, jotta kokonaiskuva opintojen kulusta hahmottuu selkeästi.
- Laadi selkeä opas, joka auttaa opiskelijaa toimimaan sujuvasti opintojaksolla.
- Valitse oppimisympäristön työkalut sen mukaan, miten ne parhaiten tukevat kurssin tavoitteita ja opiskelijoiden oppimista.
- Hyödynnä yhteisiä rakenteita, kuten Moodlen mallipohjaa tai sovittua etenemismallia, jotta opiskelijan on helppo seurata kurssin rakennetta ja edetä loogisesti.
- Ota käyttöön seuranta- ja analytiikkatyökaluja, joilla voidaan seurata opiskelijan edistymistä ja suorituksia, mm. Moodlen edistymisen seurantaa sekä muita analytiikkatyökaluja.
- Näytä eteneminen visuaalisesti. Käytä edistymispalkkia tai muuta visuaalista elementtiä, joka näyttää oppijalle ydintehtävät ja oman etenemisen.
- Hyödynnä automaattisia muistutuksia. Muistutukset voivat toimia ohjauksen tukena ja auttaa opiskelijaa pysymään aikataulussa.
- Vahvista oppijan omistajuutta. Oppimisanalytiikka tukee opiskelijan aktiivista roolia omassa oppimisessaan sekä vahvistaa osallistumista ja vastuunottoa opintopolun suunnittelussa.
- Kannusta opiskelijoita hyödyntämään analytiikkatietoja säännöllisesti kurssin aikana.
- Hyödynnä tietoa ryhmätyöskentelyssä. Käytä analytiikkatietoja esimerkiksi ryhmien muodostamisessa tai yksilöllisen tuen suunnittelussa.
- Sijoita analytiikka näkyvästi. Varmista, että analytiikan näkymä on helposti löydettävissä ja osa oppimisympäristön keskeistä sisältöä.
Saavutettavuuden laatukriteerit
- Oppimisprosessin tukena käytetty teknologia, mm. sovellukset, laitteet ja oppimisalustan työkalut, tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimisprosessi on luotu oppijalähtöisesti ja sisältö kognitiivisesti saavutettavaa eli informaation määrä on kohtuullinen, kieli ja terminologia ymmärrettävää.
- Sisällöt on nimetty johdonmukaisesti ja navigointi on suoraviivaista.
- Sisällöt ovat visuaalisesti saavutettavia, esim. fontit, värikontrastit, asettelu ja tekstivastineet.
- Sisältöjen toimivuus on varmistettu.
- Sisällöt ovat käytettävissä eri päätelaitteilla, apuvälineillä ja yhteyksillä.
- Valittuihin verkkotyövälineisiin on saatavilla ohjeita ja teknistä tukea.
Esimerkkejä saavutettavuuden kriteereihin:
- Oppijat tykkäävät yksinkertaisesta verkkototeutuksesta. Mitä vähemmän perehtymistä vaativia sovelluksia tai laitteita, sen parempi. Mieti ennen uuden työkalun käyttöönottoa, onko se tarpeellinen tai tuoko se lisäarvoa oppimiseen.
- Käytä vain Jamkin suosittelemia sovelluksia. Tutustu intrassa Jamkin M365-sovellusten pelikirjaan. Löydät sieltä tietoa, mihin sovelluksiin Jamkilla on lisenssi ja mitä suositellaan niiden sovellusten tilalle, joihin ei ole lisenssiä. Esimerkki: Voit korvata Miron tai Flingan Jamkin käytössä olevalla Whiteboardilla, Canvan Adobe Expressillä ja Doodlen Outlookin Scheduling Pollilla.
- Tee sisällöstä mahdollisimman selkeää ja yksinkertaista.
- Käytä helppolukuisia fontteja ja varmista, että teksti on tarpeeksi suurta kooltaan.
- Vältä turhaa korostusta, isoilla kirjaimilla tai kursiivilla kirjoitettua tekstiä ja alleviivausta. Jos on tarve korostaa tiettyä tekstiä, käytä lihavointia. Isoilla kirjaimilla kirjoitus koetaan huutamiseksi, alleviivaus linkiksi.
- Kirjoita lyhyitä tekstejä ja käytä kappalejakoja, väliotsikoita ja numeroituja listoja.
- Käytä ohjetekstejä vaiheiden otsikointiin ja sisältöjen jaotteluun.
- Rakenna osioihin ja tehtäviin vaiheita, joiden mukaan on sujuva edetä.
- Erota linkit muusta sisällöstä ja nimeä ymmärrettävästi. Kerro linkin nimessä mitä linkin takaa löytyy ja ole johdonmukainen linkkien avautumisessa uuteen välilehteen.
Lisävinkkejä kognitiiviseen saavutettavuuteen Selkeästi meille -sivustolta.
- Tee valikoista yksinkertaisia ja selkeitä. Nimeä otsikot lyhyesti ja vältä moniportaista valikkoa eli useita tasoja.
- Käytä Moodlessa mallipohjaa: etusivulta löytyy jokaisella kurssilla oleelliset tiedot. Moodlen mallipohja sisältää yhdessä hyväksytyt osat, jotka täydennät oman toteutuksen tiedoillasi. Huomaa myös oikeassa sivuvalikossa oleva opettajan yhteystiedot -lohko.
- Huolehdi, että oppija hahmottaa sijaintinsa oppimisalustalla. Moodlessa on käytössä ns. murupolku, jonka avulla käyttäjän on helppo nähdä sijaintinsa.
- Sijoita tärkeät asiat sivun alkuun, jotta ne näkyvät ilman skrollaamista.
- Käytä Moodlessa edistymisen seurantaa johdonmukaisesti ja hyödynnä näkymää, jossa voit muokata kaikkien kurssilla olevien aktiviteettien edistymisen seurannan asetuksia kerralla.
- Oikein valitut kuvat auttavat sisällön ymmärtämisessä. Käytä kuvia, jotka liittyvät sisältöön. Kuvitukseksi tarkoitetut kuvat eri aiheesta hämmentävät helposti. Esimerkki: Laitan pedagogiikkaa käsittelevän tekstin oheen kuvan ruususta piristämään sivua. Opiskelija ihmettelee, miten ruusu liittyy aiheeseen. Valitse siis kuva, joka liittyy pedagogiikkaan.
- Lisää kuviin vaihtoehtoinen teksti ja avaa kuvan sisältö myös tekstissä. Kuviin saa vaihtoehtoisen eli ns. alt-tekstin kuvan asetuksissa. Kuvaile lyhyesti mitä kuva esittää.
- Videoiden tulee olla helposti ymmärrettäviä ja edetä tarpeeksi hitaasti. Älä käytä tehosteita, ne häiritsevät. Vilkkuvat tehosteet ja nopeat leikkaukset voivat aiheuttaa katsojalle fyysisiä oireita eivätkä edistä oppimista.
- Tekstitä videot tai laadi videolle tekstivastine. Videon voi tekstittää Panoptossa. Jos käytät automaattitekstitystä, tarkasta tekstit ennen julkaisua.
- Kiinnitä huomio käyttämiisi väreihin. Vältä punaista tekstiä ja korostusväriä. Saavutettavin yhdistelmä on musta teksti valkealla taustalla tai valkea teksti mustalla taustalla. Taustavärit ja -kuvat tekevät tekstistä vaikeasti luettavan ja kokonaisuudesta levottoman.
- Väri ei voi olla ainoa tiedon lähde eli varmista, että valinnan voi tehdä muulla tavoin. Muun tekstin väristä poikkeavat tekstit eivät voi olla linkkejä vaan linkki tulee merkitä esimerkiksi alleviivaten.
- Varmista, että sisällöt toimivat eri välineillä ja erilaisilla yhteyksillä. Testaa toimivuutta. Sisältö voi näyttää hyvin erilaiselta eri laitteella tarkasteltuna. Testaa sisältö eri laitteilla.
- Kokeile mobiilikäyttöä, avautuvatko sisällöt ja ovatko ne luettavissa puhelimen näytöltä. Ohjelmien mobiiliversiot eroavat työpöytäversioista. Moodlessa sivuvalikot eivät esimerkiksi näy mobiilisti käytettäessä. Suunnittele sisältö niin, että se toimii mobiilistikin.
- Huomioi, että opiskelu voi tapahtua erilaisissa paikoissa. Tekstitetyt videot mahdollistavat videoiden katselun ilman kuulokkeita paikassa, jossa laitteen on oltava mykistettynä.
Oppimateriaalien ja aineistojen laatukriteerit
- Oppimateriaalit tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Oppimateriaalin tuottamiseen valittu teknologia tukee oppimista.
- Aineistot ovat ajantasaisia ja koottu luotettavista lähteistä.
- Aineistojen käyttöoikeudet on varmistettu ja ilmoitettu selkeästi.
- Lähdeviitteet ja tekijänoikeustiedot on merkitty materiaaleihin.
Esimerkkejä ohjauksen kriteereihin:
- Oppimateriaali on oppimateriaalia vasta sitten, kun siihen liitetään osaamistavoite, jota kohti opiskelija kehittyy materiaalin avulla. Linkkilistat varmasti hyviin ja monipuolisiin sisältöihin eivät riitä, vaan opettajan täytyy antaa opiskelijalle työkaluja materiaalin työstämiseen esimerkiksi pohdittavan näkökulman, tukikysymysten ja muistiinpano-ohjeistuksen avulla.
- Sisällön ja materiaalin määrä myös helposti karkaa käsistä, koska digitaaliseen oppimisympäristöön todella helppo linkittää materiaaleja. Must know -ajattelu siis kunniaan: mieti, mitä materiaalia opiskelija aidosti tarvitsee juuri tämän osaamistavoitteen saavuttaakseen.
- Suunnittele etukäteen: Kuten pakatessasi matkaa varten mieti, mitä opiskelijasi tarvitsevat opintojakson aikana. Pakkausapunasi ovat opintojakson osaamistavoitteet.
- Valitse olennainen: Pakkaa mukaan vain tarpeelliset asiat. Et halua kantaa ylimääräistä painoa matkalaukussasi tai rasittaa opiskelijaa vain hieman aihetta sivuavilla materiaaleilla tai tehtävillä, jotka eivät keskity olennaiseen. Osaamistavoitteet muodostavat opintojakson pakkauslistan.
- Järjestä loogisesti: Asettele sisällöt opintojaksolle kuin pakkaisit matkalaukun. Aloita perusasioista ja etene monimutkaisempiin aiheisiin. Varmista, että kaikki osat liittyvät toisiinsa ja muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
- Varaudu yllätyksiin: Kuten matkalla, varaudu muutoksiin ja haasteisiin. Voi olla hyvä miettiä ennakkoon esimerkiksi erilaisia suoritustapoja tehtäville. Ole joustava ja valmis mukauttamaan suunnitelmaasi, jotta opiskelijoiden osaamistavoitteet täyttyvät.
- Tarkista ja viimeistele: Ennen matkaa tarkistat, että kaikki tarpeellinen on mukana ja mikään ylimääräinen ei vie tilaa matkalaukussa. Samoin tarkistat opintojakson osaamistavoitteet ja niiden suhteen arviointikriteereihin, osaamistavoitteiden harjoittumisen oppimistehtävissä, oppimistehtävien arviointikriteerien tuen oppimiselle ja sen, että materiaalit ja aineistot eivät tee opintojakson matkalaukusta liian raskasta kantaa vaan ne ovat juuri sopivaa matkalukemista osaamistavoitteiden näkökulmasta.
Tekoälyn laatukriteerit
- Oppimisen tukena käytetään Jamkin suosittelemia tekoälypalveluita.
- Oppijaa ohjataan generatiivisen tekoälyn turvallisessa ja eettisessä käytössä oppimisen tukena, mm. tietosuoja, lähdekriittisyys ja tekijänoikeudet.
- Oppimistehtävän tehtävänannossa kerrotaan, kuinka tekoälyä saa käyttää kyseisen tehtävän suorittamisessa.
Esimerkkejä tekoälyn kriteereihin:
- Tutustu Tekoälyn vastuullinen käyttö Jamkissa -sivuston ohjeisiin opintojakson alussa ja ohjaa opiskelijat niiden pariin. Sivustolla on esimerkkejä ja vinkkejä tekoälyn käytöstä oppimisen tukena.
- Ohjaa opiskelijoita vastuulliseen tekoälyn hyödyntämiseen käyttämällä Arenen liikennevalomallia oppimistehtävien ohjeistuksessa ja selkeytä tekoälyn käyttöä koskevat rajat.
- Tekoälyn lukutaito on keskeinen yhteiskunnassa toimimisen taito. Tue opiskelijoiden tekoälyn lukutaidon kehittymistä Tekoälyn lukutaito -sivun avulla.
- Käy läpi tekoälyn eettiset periaatteet ja ohjeistukset tekoälyn vastuullisesta käytöstä.
- Ohjaa opiskelijoita hyödyntämään Jamkin tarjoamaa Microsoft Copilot -tekoälyä.
Tutustu myös: EU: Tekoälyn ja datan käyttö oppimisessa ja opetuksessa – eettiset ohjeet opettajille
Tietoturvan laatukriteerit
- Oppimisen tukena käytetään Jamkin suosittelemia palveluita ja sovelluksia.
- Oppijalta ei vaadita kirjautumista muihin kuin Jamkin suosittelemiin palveluihin ja sovelluksiin.
- Ulkopuolisten palvelujen käytön tulee olla perusteltua ja käyttöönotto on tehty Jamkin ohjeistuksen mukaisesti.
Esimerkkejä tietoturvan kriteereihin:
- Käytä tiedostojen tallentamiseen Jamkin tarjoamaa OneDrive-pilvipalvelua muiden palveluiden tai tietokoneelle tallentamisen sijasta.
- Laita opetusmateriaalit ja tehtävänannot opiskelijoiden saataville Moodlen tai Microsoft 365 -palveluiden kautta.
- Toteuta opintoihin liittyvä viestintä ja ryhmäkeskustelut esimerkiksi Teamsin, Moodlen tai sähköpostin välityksellä.
- Tuota opetusmateriaali Jamkin tarjoamilla välineillä eli esimerkiksi PowerPointilla.
- Älä käytä Jamkin tunnusta kirjautumiseen ulkoisiin palveluihin, vaikka niihin pääsisi kirjautumaan Jamkin Microsoft 365-tunnuksella.
- Jos joudut jakamaan erikoistapauksessa materiaalia opiskelijoille ulkoisen palvelun kautta, varmista, että palvelu ei vaadi opiskelijaa kirjautumaan tai luomaan tunnusta.
Kehittämisen ja palautteen laatukriteerit
- Oppimisprosessia kehitetään saadun palautteen perusteella.
- Oppijalla on mahdollisuus osallistua kehittämiseen antamalla jatkuvaa palautetta.
- Oppimisprosessin aikana kerätään puolivälipalaute ja loppupalaute.
- Opettaja analysoi oppijoilta saamaansa palautetta ja vastaa palautteeseen.
- Laatua parannetaan palautteiden ja vuotuisten palautekyselyiden perusteella.
Esimerkkejä kehittämisen ja palautteen kriteereihin:
- Tarjoa mahdollisuus kysyä ja keskustella aiheista oppimisprosessin aikana esimerkiksi Moodlen keskustelualueella.
- Tuo esille usein kysytyt kysymykset ja vastaukset.
- Huomioi, että arviointimenetelmät tukevat oppijan reflektointia.
- Ota mukaan opiskelijalle mahdollisuus käyttää hymynaamoja tai peukutusta.
- Kerro välipalautteen tarkoituksesta ja merkityksestä oppijoille.
- Tee välipalautteen perusteella tarvittavia muutoksia esimerkiksi tehtävien aikatauluihin, materiaalien selkeyteen tai opetustapoihin.
- Muistuta oppijoita palautteen merkityksestä oppimisen ja opetuksen kehittämisessä.
- Osallistu palautekeskusteluun joko keskustelualueella tai nostamalla palautteeseen liittyviä asioita esiin opetuskerroilla.
- Innosta palautteen antamiseen ja kannusta oppijoita osallistumaan siihen aktiivisesti. Palaute on positiivinen asia!