OneDrive
OneDrive on osa Microsoft 365 -pilvipalvelua. Se mahdollistaa tiedostojen tallentamisen M365-pilvipalveluun ja pääsyn niihin eri päätelaitteilta, milloin ja mistä tahansa. OneDriveä voi käyttää joko internet-selaimella, tai päätelaitteeseen erikseen asennettavalla ohjelmistolla (ns. OneDrive client). OneDrivella kannattaa korvata esimerkiksi perinteinen kotihakemiston (H-asema) kokonaan. H-aseman käyttö loppuu toukokuun 2025 loppuun mennessä.
OneDrive-sovellus
OneDrive-sovelluksen tehtävä on synkronoida valitut tiedostot koneen paikalliselta levyltä pilveen ja päinvastoin silloin kun verkkoyhteys on käytettävissä.
Windows 10/11 käyttöjärjestelmän mukana tulee yleensä OneDrive-sovellus valmiiksi asennettuna, eli riittää kun käynnistää sen ja kirjaudut sisään Jamkin sähköpostiosoitteella ja salasanalla sekä määrittelet halutut asetukset kohdilleen. Mikäli OneDrive puuttuu laitteeltasi, voit ladata sen Microsoftin sivuilta. Muilla alustoilla ohjelmisto on saatavilla laitteen sovelluskaupasta (AppStore tai Play-Store)
Jamkin ylläpitämille laitteille OneDrive on asennettu valmiiksi. Windows 11 -tietokoneilla OneDrive synkronointi käynnistyy automaattisesti. Mikäli OneDrive synkronointi ei ole päällä, voit ottaa OneDriven käyttöön näillä ohjeilla.
Muille laitteille ohjeet OneDrive-sovelluksen lataamiseksi ja käyttämiseksi löydät Microsoftin-sivuilta
OneDriven käyttö selaimella
Voit käyttää OneDriveä myös selaimella. Huomaa kuitenkin, että automaattinen synkronointi on käytettävissä ainoastaan työpöytäsovelluksella.
- Kirjaudu omalla tunnuksellasi Jamkin Microsoft 365 -palveluun osoitteessa m365.jamk.fi
- Valitse kirjautumisen jälkeen vasemman yläkulman sovellusvalikosta “OneDrive “