OneDrive -käyttöönotto Jamkin Windows -työasemissa (Henkilökunta)

Tämän ohjeen avulla voit ottaa OneDrive for Business (OneDrive – Jamk) synkronoinnin käyttöön omassa työtietokoneessasi kampuksella. Ohjeen avulla asennetaan ja tarvittaessa päivitetään uusin versio, joka mahdollistaa palvelun aiempaa luotettavamman toiminnan ja lisäksi myös henkilökohtaisen Microsoft-tilin käytön samaan aikaan yrityksen tilin kanssa.

Yleistä OneDrivestä

OneDrive on osa Microsoftin 365 -pilvipalvelua. Se mahdollistaa tiedostojen tallentamisen pilvipalveluun ja pääsyn niihin eri päätelaitteilta, milloin ja mistä tahansa. OneDriveä voi käyttää joko internet-selaimella, tai päätelaitteeseen erikseen asennettavalla asiakasohjelmistolla, joka synkronoi valitut tiedostot koneen paikalliselta levyltä pilveen ja päinvastoin silloin kun verkkoyhteys on käytettävissä. Voit halutessasi korvata OneDrivella esimerkiksi perinteisen kotihakemiston (H-asema) kokonaan, kunhan pienen perehtymisen jälkeen ensin omaksut näiden kahden toimintamallin erot.

OneDrive-ohjelmassa on mahdollista käyttää sekä yrityksen kautta saatua M365-tunnusta että henkilökohtaista Microsoft-tunnusta samaan aikaan.

OneDrive-synkronoinnin käyttöönotto

  1. Käynnistä “OneDrive” tietokoneen Käynnistä -valikosta
    • HUOM! Jos OneDrivea ei ole asennettu, voit asentaa sen itse Software Centeristä nimellä “OneDrive -Jamk”
  2. “Set up OneDrive” -ruudussa kirjoita sähköpostiosoitteesi sille varattuun kenttään ja paina Sign in
  3. Mikäli sinulta kysytään, onko kyseessä henkilökohtainen- vai työtili, valitse “Work or school”
  4. “Your OneDrive folder” -ruudussa valitse Next
  5. Mikäli saat ilmoituksen “Files already exists in this OneDrive folder”, valitse “Use this location
  6. Seuraavaksi voit valita mitkä kansiot haluat synkronoida. Jos sinulla on pilvessä jo entuudestaan paljon tiedostoja, varmista, että työasemassa on kiintolevytilaa riittävästi!
  7. Asennus on nyt valmis ja valittuun kansioon tallennetut tiedostot synkronoidaan pilvipalvelun ja työaseman välillä. Seuraa jatkossa OneDrive -kuvaketta ilmoitusalueella ruudun oikeassa alareunassa. Mikäli synkronoinnissa on ongelmia, näkyy kuvakkeen päällä varoituskolmio.

Huom!

Mikäli sinulla on ollut jo aikaisemmin käytössä Jamkin OneDrive for Business -synkronointi, on sen vanha kansio edelleen tallessa profiilihakemistossa. Siellä olleet tiedostot löytyvät joko C:\users\”username”\OneDrive – JAMK-OLD tai OneDrive – Jyvaskylan ammatikorkeakoulu oy -kansioista.