Saapuvan postin spam -ja virustarkistus

Jamkin sähköpostijärjestelmä sisältää roskaposti/haittaohjelmatunnistuksen.

Haittaohjelma/virustarkistus

Skanneri tarkistaa kaikki järjestelmän ulkopuolelta saapuvat viestit haittaohjelmien varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa. Lisäksi kaikissa Jamkin työasemissa on oma automaattisesti päivittyvä virusskanneri ja erilaisia muita suojamenetelmiä.

Kaikki saapuvat sähköpostit tarkistetaan virusten varalta, mutta muutamia useimmiten viruksia sisältäviä tiedostotyyppejä ei sallita lainkaan. Myös muiden ns. “suoritettavien” tiedostotyyppien kohdalla järjestelmä saattaa todeta viestin haitalliseksi ja jättää liitteen karanteeniin varoittaen samalla vastaanottajaa asiasta.

Salasanalla suojattuja pakattuja tiedostoja ei voida tarkistaa virusten varalta, joten ne luokitellaan automaattisesti epäilyttäviksi. Tällaisen liitetiedoston vastaanottaja saa virusvaroituksen, vaikka liitteessä ei olisikaan virusta. Salasanasuojatut zip-paketit ovat melko harvinaisia ja yleensä käyttäjä tietää mikäli sellainen on tulossa hänelle, joten on melko todennäköistä että saadessasi sellaisen odottamatta, liitteen mukana on jokin haittaohjelma.

Mikäli saat Jamkin virusskannerilta tulleen viestin, lue siinä olevat ohjeet sekä viestille tehdyt toimenpiteet ja ota tarvittaessa yhteyttä ICT-Palveluihin.

Roskapostisuodatus

Roskapostien osalta järjestelmä sisältää mekanismin, joka pisteyttää viestit niiden teknisten ominaisuuksien perusteella. Roskaposteille tyypillisiä ominaisuuksia sisältävät viestit suodatetaan ja ohjataan automaattisesti käyttäjien postilaatikoiden roskapostikansioon. Riittävän suurella varmuudella roskapostiksi tunnistetut viestit jäävät palvelimelle karanteeniin ja vastaanottaja saa siitä erillisen viestin, jossa olevan linkin avulla voi pyytää viestin vapauttamista.

Kaikkia viestejä ei ole mahdollista tunnistaa koneellisesti, joten riittävän fiksusti muodostetut roskapostit pääsevät aika ajoin suodatuksen läpi.