Tehtävät ja materiaalit
Mitä syntyy, kun tehtäviä ja materiaaleja yhdistellään oikealla tavalla ja oikeassa suhteessa? Kyllä, aivan oikein. Herkullinen oppimiskokemus.
Tarkoitus
Tässä vaiheessa suunnittelet oppimistehtäviä ja erilaisia oppimisen tekoja, joiden avulla oppija oppii askel askeleelta tavoitteena olevia asioita ja saavuttaa opintojakson osaamistavoitteet. Lisäksi tunnistat osaamistavoitteiden kannalta keskeisimpiä sisältöjä sekä otat huomioon niiden saavutettavuuden.
Keskeiset onnistumisen avaimet
- Kuljeta opiskelijaa oppimistehtävillä kohti opintojakson osatavoitteita ja osaamistavoitteita.
- Aktivoi opiskelijoita monipuolisilla oppimistehtävillä.
- Tarkista, että oppimistehtävät tuottavat sellaista arviointiaineistoa, jonka avulla tavoitteena olevaa osaamista voi arvioida.
- Tuplatarkista, että oppimistehtävät ovat ymmärrettäviä ja selkeitä.
- Tunnista, että tehtävät ja materiaalit toimivat yhteen arvioinnin, tavoitteiden ja reunaehtojen kanssa.
- Tunnista keskeinen sisältö osaamistavoitteen kannalta.
- Kytke pedagogiikka myös materiaaliin. Ohjaa oppijaa suuntaamaan tarkkaavaisuutta oikeisiin asioihin: mitä materiaalista on tarkoitus oppia?
Aineisto, työkalut, menetelmät ja ohjeet
Pedagogisen suunnittelun pohjalle
- Oppimisen muotoilu -kurssin sisällöstä Pedagoginen käsikirjoittaminen -osa:
- Suunnittele arviointi, jossa sisältönä mm. oppimistehtävien arviointi ja vertaisarviointi.
- Tunnista ydin ja arvioi kuormittavuus, jossa sisältönä mm. ydinainesanalyysi ja kuormituksen arviointi.
- Opiskelijapalaute
- Oppimateriaalin elinkaaren arviointi.
Digipedagoginen kerros
- Oppimistehtäviä Avoimet oppimateriaalit -sivustolla
- Tehtävä-aktiviteetin rakentaminen (Jamkin Moodle-ohjeessa kuvataan keskeisimmät tekniset asetukset, jotka kannattaa huomioida tehtävä-aktiviteettia rakennettaessa)
- Anna aikaa oppimiselle -työkalu kuormittavuuden laskemiseen (saatavilla Moodlen mallipohjassa)
- Moodlen työkalut: Edistymisen seuranta, tehtävien palautuspäivämäärät, arviointi ja eri aktiviteettien arviointien hyväksymisrajat
- H5P-tehtävien saavutettavuus
- Saavutettavasti.fi
- Creative Commons Suomi, (tietoa käyttöoikeuksien jakamisesta, ns. CC-lisenssit)
- Laatukriteeristöt
- Opin.fi -palvelun digipedagogiikan laatukriteerit
- Verkkototeutusten laatukriteerit (eAMK)
Kohtaamispisteitä
- Moodle kuntoon -työpajan tavoitteena on rakentaa yhdessä oppivaa vertaiskollegoiden yhteisöä, jossa jaamme avoimesti kokemuksia, osaamista ja meitä mietityttäviä kysymyksiä.
- Tehtävät kuntoon -työpajan tavoitteena on edistää oppimistehtävien selkeyttä ja johdonmukaisuutta.
Yhdessä parempaan lopputulokseen
Kutsu mukaan yhteiskehittämään esimerkiksi:
- Opettajakollega
- Opiskelijat
- Oma tiimi
- Kirjaston henkilöstö (Muista infota kirjastoa ajoissa tarvittavista materiaalilisensseistä)
- Verkkopedagogiikan suunnittelijat ja pedagentit
- Digikeskuksen henkilöstö (mediatuotanto)