Apua ongelmatilanteisiin

1. En pääse liittymään Zoom-tapaamiseen.

  1. Lataa koneellesi Zoom-sovellus Zoomin Download Center -sivulta. Klikkaa sitten Zoom-tapaamisen linkkiä ja seuraa näytöllesi tulevia ohjeita, jotka ohjaavat sinut avaamaan tapaamisen Zoom-sovelluksessa.
  2. Käynnistä koneesi uudelleen ja koeta liittyä Zoom-tapaamiseen klikkaamalla saamaasi Zoom-linkkiä. Seuraa näytölle tulevia ohjeita.
  3. Jos et voi jostain syystä ladata Zoom-sovellusta ja olet liittymässä Zoom-tapaamiseen selaimella, päivitä käyttämäsi selain tai vaihda selainta. Suositeltuja selaimia ovat Chrome, Firefox ja Edge. Seuraa näytölle tulevia ohjeita.
  4. Jos tietokoneen Zoom-sovelluksella tai selaimella liittyminen ei onnistu, lataa mobiililaitteellesi Zoom-sovellus sovelluskaupasta ja koeta liittyä tapaamiseen sillä.
  5. Tarkista, oletko tapaamisen odotushuoneessa, josta tapaamisen järjestäjä päästää sinut sisälle. Yleensä näet odotushuoneessa tekstin The host will let you in soon. Odota rauhassa, että sinut päästetään sisälle varsinaiseen tapaamishuoneeseen.

2. En kuule muiden tapaamiseen osallistuvien puhetta tai muut eivät kuule minua.

  1. Jos tietokoneen mikrofonia ja kaiuttimia ei ole yhdistetty lainkaan Zoomiin tai äänitestiä ei ole tehty loppuun saakka, Zoom-sovelluksen vasemmassa alakulmassa mikrofonikuvakkeen tilalla lukee Join Audio.
  2. Klikkaa Join Audio. Seuraa näytöllesi tulevia ohjeita ja suorita Zoomin äänitesti Test speaker and Microphone.
  3. Jos mikrofonikuvake on näkyvissä vasemmassa alakulmassa, mutta äänet eivät toimi, klikkaa nuolta mikrofonikuvakkeen vieressä, valitse Test  Speaker & Microphone ja suorita äänitesti. 
  4. Nuolta mikrofonikuvakkeen vieressä klikkaamalla näet myös, mikä kaiutin ja mikrofoni Zoomissa on käytössä ja voit vaihtaa niitä tarvittaessa.
  5. Jos sinulla on käytössä langattomat/langalliset kuulokkeet, tarkista, että ne on valittuna.
  6. Jos kuulokkeet on valittuna, mutta et kuule niiden kautta ääntä, yhdistä kuulokkeet uudelleen tietokoneeseen. Useimmiten kuulokkeet kannattaa yhdistää tietokoneeseen ennen kuin aloittaa Zoom-tapaamiseen liittymisen.
  7. Tarkista, että tietokoneesi kaiuttimet eivät ole mykistettynä. Voit esimerkiksi koettaa kuunnella videota YouTubesta. Kuuluvatko äänet normaalisti?
  8. Tarkista, että koneessasi ei ole käynnissä jokin toinen, esimerkiksi jokin musiikin kuunteluun liittyvä sovellus, johon kaiuttimet on varattu. Sulje muut sovellukset ennen Zoom-tapaamiseen liittymistä.
  9. Joskus voit joutua poistumaan tapaamisesta ja liittymään siihen uudelleen, jotta äänet alkavat toimia. Tee aina tapaamiseen liittyessäsi Zoomin äänitesti Test Speaker & Microphone.
  10. Voit myös joutua käynnistämään koneesi uudelleen ja liittymään sitten tapaamiseen.

3. Ääni pätkii, kiertää tai kaikuu.

  1. Käytä langallista internetiä, jos mahdollista.
  2. Sulje oma verkkokamerakuva.
  3. Pyydä osallistujia pitämään mikrofonit mykistettynä silloin, kun he eivät puhu.

4. En ole käyttänyt Zoomin työpöytäsovellusta pitkään aikaan tai sovellus tuntuu toimivan epävarmasti.

Yleensä Zoom ehdottaa automaattisesti työpöytäsovelluksen päivittämistä. Voit myös tarkistaa päivitykset itse.

  1. Avaa Zoom-sovellus koneeltasi ja tarvittaessa kirjaudu sisään kohdasta SSO.
  2. Klikkaa profiilikuvaasi ja valitse avautuvasta valikosta Check for Updates.