Tapaamiskutsun luominen

1. Tapaamiskutsun luominen Zoom-sovelluksella.

  1. Klikkaa Zoom-sovelluksessa Schedule-painiketta.
  2. Topic: Lisää tapaamiselle kuvaileva nimi. Nimi voi olla esimerkiksi webinaarisarjan nimi tai opettamasi opintojakson nimi.
  3. Start, Duration: Valitse päivämäärä, aika ja kesto.
  4. Meeting ID: Valitse, luodaanko tapaamiselle uusi tapaamis-ID (Generate Automatically) vai käytetäänkö sinun henkilökohtaista tapaamis-ID:täsi (Personal Meeting ID). Yksityisyydensuojan kannalta (esimerkiksi kaikille avoimissa tapahtumissa, joiden Zoom-linkkiä jaetaan nettisivuilla tai sosiaalisessa mediassa) on hyvä käyttää automaattisesti luotavaa ID-numeroa.
  5. Security: Valitse, käytetäänkö tapaamiselle salasanaa tai odotushuonetta. Odotushuoneen avulla on helppo seurata, kuka tapaamiseen liittyy ja esimerkiksi toivottaa osallistujat henkilökohtaisesti tervetulleiksi.
  6. Video: Valitse, onko tapaamiseen liityttäessä videokamera automaattisesti päällä vai ei. Yksityisyyden suojan kannalta voi olla hyvä, että kamera on alussa pois päältä ja pyydät osallistujia erikseen laittamaan kameran päälle esimerkiksi oman puheenvuoron ajaksi.
  7. Audio: Valitse Telephone and computer audio, jotta myös mobiilisovelluksella liityttäessä äänet toimivat.
  8. Calendar: Valitse se kalenteri, johon haluat Zoom-tapaamisen kalenterimerkinnän tulevan.
  9. Advanced options
  • Allow participants to join anytime
    • Voit rakentaa opiskelijoille omia tapaamisia, jonne he voivat liittyä milloin tahansa vaikkapa keskustelemaan ryhmätyöstä tms.
    • Muutoin tätä asetusta ei kannata aktivoida.
    • Kannattaa myös muistaa, että opiskelijat voivat myös itse aikatauluttaa omia Zoom tapaamisiaan.
  • Mute participants upon entry
    • On kohteliasta antaa osallistujien liittyä tapaamiseen niin, että heidän mikrofoninsa ei ole heti aktiivisena. Näin osallistuja voi esimerkiksi siirtyä rauhallisempaan paikkaan tms. ennen kuin hän avaa mikrofoninsa.
    • Tämä on hyvä asetus myös silloin, jos osallistujia tulee myöhässä tapaamiseen. Heidän taustaltaan kuuluvat äänet eivät esimerkiksi häiritse esitystä tai tallennu tallenteelle.
  • Automatically record meeting
    • Jos haluat varmistaa, että et missään tapauksessa unohda tallentaa tapaamista, voit aktivoida tallennuksen niin, että aloittaessasi tapaamisen tallennus alkaa heti.
  • Alternative hosts
    • Jos tapahtumassa on useita järjestäjiä, koulutusta on pitämässä useampi kouluttaja tms., voit lisätä tähän kenttään osallistujia vaihtoehtoisiksi hosteiksi.
    • Tämä tarkoittaa sitä, että sinun lisäksesi myös kaikki tähän kenttään lisätyt henkilöt voivat aloittaa tapaamisen ja saavat automaattisesti host/co-host-oikeudet.
    • Tämä helpottaa tilanteita, joissa jokin vetäjistä sairastuu/myöhästyy tapaamisen alusta tms.
    • Alternative hostilla täytyy olla @jamk.fi tai @student.jamk.fi -päätteinen sähköpostiosoite.

2. Tapaamiskutsun luominen zoom.jamk.fi-sivustolla

  1. Mene osoitteeseen http://zoom.jamk.fi/ ja kirjaudu sisään kohdasta Sign in.
  2. Klikkaa Meetings-välilehdellä Schedule a Meeting.
  3. Voit lisätä tapaamiselle tarkat päivämäärä- ja kellonaikatiedot.
  4. Jos aiot käyttää linkkiä useassa eri tapaamisessa, esimerkiksi koko lukukauden ajan tietyn opintojakson tapaamisissa, klikkaa aktiiviseksi valinta Recurring meeting.
  5. Voit määritellä, että tapaaminen toistuu esimerkiksi kerran viikossa.
  6. Jos valitset toistumisaikavalikosta vaihtoehdon No Fixed Time, tapaamislinkki on voimassa aina.