Uudelle verkonkäyttäjälle
Opas kertoo yleisimmistä Jamkin tietoverkkoon liittyvistä aiheista, joiden avulla uusi verkonkäyttäjä saa perustiedot tarjolla olevista mahdollisuuksista ja voi aloittaa työskentelyn.
Sisältö
- Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana
- Sähköposti Jamkissa
- Vahva tunnistautuminen
- Kotihakemisto
- Tulostaminen Jamkissa
- Yleisimmät verkkopalvelut
- Etätyöskentely
- Mistä saan tarvittaessa apua?
1. Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana
Opintojen/työsuhteen alussa suoritetaan henkilön virallinen ensitunnistaminen. Ensitunnistautumiseen on olemassa erilaisia tapoja:
Tunnistaminen tapahtuu pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla osoitteessa https://tunnistus.jamk.fi. Tunnistautumisen jälkeen palvelu näyttää käyttäjätunnuksen, jolla henkilö voi asioida korkeakoulun sähköisissä palveluissa
Mikäli kyseessä on esim. ulkomaalainen henkilö, jolla ei ole suomalaista pankkitunnusta, käytetään tunnistamiseen CandourID-palvelua. Henkilölle lähetetään kutsu Candour ID -palveluun sähköpostitse, joka sisältää ohjeet Candour ID-sovelluksen käyttöönottoon. Candour ID sovellusta varten henkilöllä tulee olla voimassa oleva passi tai sirullinen henkilökortti sekä mobiililaite, jotta voi tunnistaa itsensä Candour ID -sovelluksella. Tunnistautumisen jälkeen henkilö saa ohjeet käyttäjätunnukseen ja sen salasanan vaihtamiseen liittyen.
Mikäli tunnistaminen ei onnistu em. tavoilla, ensitunnistautuminen on mahdollista myös asioimalla henkilökohtaisesti jossakin Jamkin tukipalvelupisteessä (Helpdesk, opiskelijapalvelut, hakijapalvelut, kansainvälistymispalvelut tms.). Henkilöllisyys tulee tällöin osoittaa passin tai Schengen-alueen virallisen henkilökortin avulla
Käyttäjätunnuksen noutaminen ja salasanan määrittäminen
Tunnistuksen jälkeen jokainen jamkilainen voi noutaa käyttäjätunnuksen, henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen ja levytilaa omia tiedostoja varten. Käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite eivät ole sama asia, mutta sähköpostiosoitetta käytetään useimpiin Jamkin tietojärjestelmiin kirjauduttaessa.
- Lisätietoja käyttäjätunnuksista
- Suurin osa Jamkin tietojärjestelmistä edellyttää vahvaa tunnistautumista
- Ottamalla käyttöön Jamkin verkkotunnuksen, käyttäjä sitoutuu samalla noudattamaan Jamkin verkon käyttösääntöjä
Kirjautuminen useimpiin Jamkin tietojärjestelmiin tapahtuu sähköpostiosoitteella
Salasanan vaihtopalvelu toimii itsepalveluperiaatteella osoitteessa tunnistus.jamk.fi useimpien pankkien verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palveluun kirjauduttuasi valitse ensiksi “Salasanan vaihtopalvelu”. Tämän jälkeen valitse käyttäjätunnus, jonka salasanan haluat vaihtaa ja lopuksi aseta sille haluamasi salasana. Opiskelijoilla on vain yksi käyttäjätunnus vaikka opinto-oikeuksia olisi useampia. Muista ottaa näkemäsi käyttäjätunnus itsellesi talteen kirjautumista varten.
Salasanan kriteerit ovat seuraavat:
- vähintään 14 merkkiä pitkä (mielellään pidempi)
- vaikeasti arvattava
- salasanassa on hyvä käyttää kirjaimia väliltä A-Z (ei suositella ääkkösiä) sekä numeroita ja jotain erikoismerkkejä
- salasanassa olevien kirjainten koolla on merkitystä, eli “password-100″ on eri asia kuin “PaSswOrD-100″.
Huom! Jos käytössäsi ei ole edellä mainittujen pankkien verkkopankkitunnuksia tai salasanan vaihtopalvelun käyttö ei ole kohdallasi muusta syystä mahdollista, tutustu muihin tapoihin vaihtaa salasanasi. Löydät lisätietoa Salasanan vaihto-ohjeista tai ota henkilökohtaisesti yhteyttä Opiskelijapalveluihin tai IT-tukeen.
Verkkosalasana
Verkkosalasanan vaihto tarkoittaa samalla myös kaikkien muidenkin hakemistopalvelun tunnusta käyttävien palveluiden salasanan vaihtumista automaattisesti, eli esimerkiksi verkko-oppimisympäristö Moodlen salasana on aina sama kuin verkkotunnuksen salasana.
Käyttäjätunnuksen voimassaolo
Henkilökunnalla käyttäjätunnus on voimassa työsopimuksen mukaisesti. Työsopimuksen päätyttyä tunnus lukitaan ja se poistetaan muutaman viikon varoajan jälkeen.
Opiskelijoilla käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan, jonka jälkeen se lukkiutuu automaattisesti. Käyttäjätunnus, postilaatikko sekä kotihakemisto sisältöineen poistetaan 1kk varoajan jälkeen pysyvästi. Mikäli opiskelija ilmoittautuu välillä poissaolevaksi, voidaan käyttäjätunnus sulkea siksi aikaa.
Lue lisää käyttäjätunnuksesta ja salasanasta
2. Sähköposti
Sähköpostiohjelmana käytetään Jamkissa Microsoft 365 -palvelun Exchange-sähköpostijärjestelmää. Postit voi lukea Outlook-sovelluksella tai internet-selaimella Outlook Web App -käyttöliittymän avulla, osoitteesta m365.jamk.fi.
Mikäli sähköpostia käytetään käyttösääntöjen vastaisesti väärin esimerkiksi roskapostien massalähetyksiin, on ylläpidolla oikeus peruuttaa ongelmia aiheuttava viesti ja lukita postilaatikko. Roskaposteiksi luokitellaan esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien mainostaminen sekä ostetaan/myydään/vuokrataan -ilmoitukset.
Jamkin sähköpostijärjestelmä sisältää keskitetyn virusskannerin, joka tarkistaa kaikki viestit haittaohjelmien varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa:
- Henkilökunta: etunimi.sukunimi@jamk.fi
- Opiskelijat: käyttäjätunnus@student.jamk.fi
- Ulkoiset käyttäjät: etunimi.sukunimi@external.jamk.fi
3. Vahva tunnistautuminen
Jamkin järjestelmiin kirjautuminen vaatii vahvaa tunnistautumista eli MFA:ta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kirjautuminen hyväksytään mobiililaitteelle asennetun Microsoft Authenticator -sovelluksen kautta. Tällä tavalla kirjautuminen on turvallisempaa ja kirjautuminen voidaan estää, jos tunnukset päätyvät vääriin käsiin. Vahvan tunnistautumisen käyttöönotto tapahtuu kirjauduttaessa ensimmäistä kertaa johonkin Jamkin järjestelmään kuten esimerkiksi Moodleen, Peppiin tai sähköpostiin.
4. Kotihakemisto
HUOM! Kotihakemistosta (H-asema) ollaan luopumassa kokonaan. 1.1.2025 lähtien uusia hakemistoja uusille käyttäjille ei enää luoda ja 31.5.2025 vanhat hakemistot lakkaavat toimimasta. H-asemalla olevat tiedostot tulee siis siirtää OneDriveen, joka korvaa jatkossa H-aseman. Täältä pääset tutustumaan OneDriven -ohjeeseen.
Kotihakemisto on kaikilla Jamkin Windows-koneilla H: -asema. Kotihakemistoihinsa käyttäjät voivat tallentaa omia tiedostojaan. Paikallisille koneille tiedostoja ei kannata tallentaa, sillä tiedostot poistuvat automaattisesti ennalta määritetyn ajan jälkeen. (pl. henkilökunnan tietokoneet). Ylläpito ei vastaa työasemiin vastoin ohjeita tallennetuista tiedostoista. Kotihakemistoihin on pääsy vain käyttäjällä itsellään. Hakemistoista otetaan varmuuskopiot laitevikojen varalta päivittäin, mutta käyttäjien itsensä hukkaamia/rikkomia tiedostoja varmuuskopioilta ei palauteta kuin erikoistapauksissa.
5. Tulostaminen
Jokaisella opiskelijalla on opintojen alussa pieni aloituskiintiö tulostamista varten. Tulostuskrediittejä on mahdollista ostaa lisää tarpeen mukaan. Henkilökunnalla ei ole tulostusrajoitusta.
6. Yleisimmät verkkopalvelut
Kirjautuminen kaikkiin alla oleviin palveluihin tapahtuu Jamkin sähköpostiosoitteella ja verkkosalasanalla
- Microsoft 365 (m365.jamk.fi)
- Jamkin sähköpostijärjestelmä
- Sähköpostin lisäksi Microsoft 365:ssa on tarjolla myös useita muita työkaluja työskentelyn ja opiskelun tueksi
- Peppi (peppi.jamk.fi)
- Opintotietojärjestelmä, jonka opiskelijatoimintoja ovat mm. opiskelijaksi ilmoittautuminen, yhteystietojen muuttaminen, ilmoittautumiset läsnä- ja poissaolevaksi sekä opintojaksoille, opintosuoritusten selailu ja tulostaminen. Lisäksi Pepin kautta voidaan hoitaa uusintatentti-ilmoittautumiset ja HOPSin tekeminen.
- Elmo-intra (intra.jamk.fi)
- Elmosta löydät linkit myös kaikkiin muihin verkkopalveluihin.
- Moodle (moodle.jamk.fi)
- Jamkin verkko-oppimisympäristö
Tutustu verkkopalveluiden ohjeisiin
7. Etätyöskentely
Jamkin tietojärjestelmät on eristetty internetistä vain halutun liikenteen sallivalla palomuurilla. Etätyöskentely eli työskentely Jamkin verkon ulkopuolella on kuitenkin mahdollista.
8. Mistä saan tarvittaessa apua?
Ongelmatilanteissa voit jättää palvelupyynnön Helpdeskin kautta. Helpdesk.jamk.fi -sivuilla on ohjeita ja käyttövinkkejä Jamkin tietojärjestelmien käyttöön. Lisäksi sivuilla julkaistaan tietojärjestelmiin liittyviä tiedotteita.