Uudelle verkonkäyttäjälle

Opas kertoo yleisimmistä Jamkin tietoverkkoon liittyvistä aiheista, joiden avulla uusi verkonkäyttäjä saa perustiedot tarjolla olevista mahdollisuuksista ja voi aloittaa työskentelyn.

Sisältö

  1. Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana
  2. Microsoft 365-sovellukset ja sähköposti
  3. Kaksivaiheinen kirjautuminen (Authenticator)
  4. Kotihakemisto
  5. Tulostaminen
  6. Yleisimmät verkkopalvelut
  7. Etätyöskentely
  8. Mistä saan tarvittaessa apua?

1. Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana

Opintojen ja työsuhteen alussa suoritetaan henkilön virallinen ensitunnistaminen. Ensitunnistautuminen tapahtuu id.jamk.fi -tunnistautumispalvelussa, jossa suoritetaan tilin aktivointi. Tilin aktivointi vaatii vahvaa tunnistautumista joko suomi.fi -palvelua käyttäen tai Candour ID-palvelulla. Samassa palvelussa käyttäjä voi tarkistaa käyttäjätunnuksensa, vaihtaa tilin salasanan ja nollata tarvittaessa kaksivaiheisen tunnistautumisen (MFA) asetukset.

Tarkemmat ohjeet id.jamk.fi -tunnistautumispalvelusta löydät erillisestä ohjeesta.

!

Kirjautuminen useimpiin Jamkin tietojärjestelmiin tapahtuu sähköpostiosoitteella ja vaatii kaksivaiheisen kirjautumisen

Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Henkilökunnalla käyttäjätunnus on voimassa työsopimuksen mukaisesti. Työsopimuksen päätyttyä tunnus lukitaan ja se poistetaan muutaman viikon varoajan jälkeen.

Opiskelijoilla käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan, jonka jälkeen se lukkiutuu automaattisesti. Käyttäjätunnus, postilaatikko sekä kotihakemisto sisältöineen poistetaan 1kk varoajan jälkeen pysyvästi. Mikäli opiskelija ilmoittautuu välillä poissaolevaksi, voidaan käyttäjätunnus sulkea siksi aikaa.

Lue lisää käyttäjätunnuksesta ja salasanasta

Salasanan kriteerit

  • vähintään 14 merkkiä pitkä (mielellään pidempi)
  • vaikeasti arvattava
  • salasanassa on hyvä käyttää kirjaimia väliltä A-Z (ei suositella ääkkösiä) sekä numeroita ja jotain erikoismerkkejä
  • salasanassa olevien kirjainten koolla on merkitystä, eli “password-100″ on eri asia kuin “PaSswOrD-100″.

Huom! Jos käytössäsi ei ole edellä mainittujen pankkien verkkopankkitunnuksia tai salasanan vaihtopalvelun käyttö ei ole kohdallasi muusta syystä mahdollista, tutustu muihin tapoihin vaihtaa salasanasi. Löydät lisätietoa Salasanan vaihto-ohjeista tai ota henkilökohtaisesti yhteyttä Opiskelijapalveluihin tai IT-tukeen.

Verkkosalasana

Verkkosalasanan vaihto tarkoittaa samalla myös kaikkien muidenkin hakemistopalvelun tunnusta käyttävien palveluiden salasanan vaihtumista automaattisesti, eli esimerkiksi verkko-oppimisympäristö Moodlen salasana on aina sama kuin verkkotunnuksen salasana.

2. Kaksivaiheinen kirjautuminen (Authenticator)

Jamkin järjestelmiin kirjautuminen vaatii vahvaa tunnistautumista eli MFA:ta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kirjautuminen hyväksytään mobiililaitteelle asennetun Microsoft Authenticator -sovelluksen tai vastaavan kautta. Tällä tavalla kirjautuminen on turvallisempaa ja kirjautuminen voidaan estää, jos tunnukset päätyvät vääriin käsiin. Vahvan tunnistautumisen käyttöönotto tapahtuu kirjauduttaessa ensimmäistä kertaa johonkin Jamkin järjestelmään kuten esimerkiksi Moodleen, Peppiin tai sähköpostiin.

Lue lisää Authenticator -ohjeita

3. Microsoft 365 -sovellukset ja sähköposti

Jamkissa on käytettävissä Microsoft 365 -sovellukset ja sähköpostiohjelmana käytetään myös Microsoft 365 -palvelun Exchange-sähköpostijärjestelmää. Postit voi lukea Outlook-sovelluksella tai Outlookin OWA-palvelusta selaimella osoitteesta m365.jamk.fi.

Mikäli sähköpostia käytetään käyttösääntöjen vastaisesti väärin esimerkiksi roskapostien massalähetyksiin, on ylläpidolla oikeus peruuttaa ongelmia aiheuttava viesti ja lukita postilaatikko. Roskaposteiksi luokitellaan esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien mainostaminen sekä ostetaan/myydään/vuokrataan -ilmoitukset.

Jamkin sähköpostijärjestelmä sisältää keskitetyn virusskannerin, joka tarkistaa kaikki viestit haittaohjelmien varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa.

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa:

  • Henkilökunta: etunimi.sukunimi@jamk.fi
  • Opiskelijat: käyttäjätunnus@student.jamk.fi
  • Ulkoiset käyttäjät: etunimi.sukunimi@external.jamk.fi

Lue lisää M365 -sovelluksista
Lue lisää sähköpostiohjeita

4. Kotihakemisto

HUOM! Kotihakemistosta (H-asema) ollaan luopumassa kokonaan. 1.1.2025 lähtien uusia hakemistoja uusille käyttäjille ei enää luoda ja 31.5.2025 vanhat hakemistot lakkaavat toimimasta. H-asemalla olevat tiedostot tulee siis siirtää OneDriveen, joka korvaa jatkossa H-aseman. Täältä pääset tutustumaan OneDriven -ohjeeseen.

Kotihakemisto on kaikilla Jamkin Windows-koneilla H: -asema. Kotihakemistoihinsa käyttäjät voivat tallentaa omia tiedostojaan. Paikallisille koneille tiedostoja ei kannata tallentaa, sillä tiedostot poistuvat automaattisesti ennalta määritetyn ajan jälkeen. (pl. henkilökunnan tietokoneet). Ylläpito ei vastaa työasemiin vastoin ohjeita tallennetuista tiedostoista. Kotihakemistoihin on pääsy vain käyttäjällä itsellään. Hakemistoista otetaan varmuuskopiot laitevikojen varalta päivittäin, mutta käyttäjien itsensä hukkaamia/rikkomia tiedostoja varmuuskopioilta ei palauteta kuin erikoistapauksissa.

Lisätietoja kotihakemistosta

5. Tulostaminen

Tulostaminen on mahdollista Jamkin henkilökunnalle ja opiskelijoille. Tulostusjonot ovat saatavilla Jamkin hallinnoimilta tietokoneilta. Tulostaminen on mahdollista myös omalta laitteelta mobiilitulostusta käyttämällä.

Lue lisää tulostamisesta

 6. Yleisimmät verkkopalvelut

Kirjautuminen kaikkiin alla oleviin palveluihin tapahtuu Jamkin sähköpostiosoitteella ja verkkosalasanalla

Tutustu verkkopalveluiden ohjeisiin 

7. Etätyöskentely

Jamkin tietojärjestelmät on eristetty internetistä vain halutun liikenteen sallivalla palomuurilla. Etätyöskentely eli työskentely Jamkin verkon ulkopuolella on kuitenkin mahdollista.

Tutustu etäkäyttöpalveluihin 

8. Mistä saan tarvittaessa apua?

Yhteydenotto kanavia on paljon riippuen siitä, mitä apua tarvitset