Uudelle verkonkäyttäjälle
Opas kertoo yleisimmistä Jamkin tietoverkkoon liittyvistä aiheista, joiden avulla uusi verkonkäyttäjä saa perustiedot tarjolla olevista mahdollisuuksista ja voi aloittaa työskentelyn.
Sisältö
- Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana
- Microsoft 365-sovellukset ja sähköposti
- Kaksivaiheinen kirjautuminen (Authenticator)
- Tulostaminen
- Yleisimmät verkkopalvelut
- Etätyöskentely
- Mistä saan tarvittaessa apua?
1. Tunnistaminen, käyttäjätunnus ja salasana
Opintojen ja työsuhteen alussa suoritetaan henkilön virallinen ensitunnistaminen. Ensitunnistautuminen tapahtuu id.jamk.fi -tunnistautumispalvelussa, jossa suoritetaan tilin aktivointi. Tilin aktivointi vaatii vahvaa tunnistautumista joko suomi.fi -palvelua käyttäen tai Candour ID-palvelulla. Samassa palvelussa käyttäjä voi tarkistaa käyttäjätunnuksensa, vaihtaa tilin salasanan ja nollata tarvittaessa kaksivaiheisen tunnistautumisen (MFA) asetukset.
Tarkemmat ohjeet id.jamk.fi -tunnistautumispalvelusta löydät erillisestä ohjeesta.
Kirjautuminen useimpiin Jamkin tietojärjestelmiin tapahtuu sähköpostiosoitteella ja vaatii kaksivaiheisen kirjautumisen
Käyttäjätunnuksen voimassaolo
Henkilökunnalla käyttäjätunnus on voimassa työsopimuksen mukaisesti. Työsopimuksen päätyttyä tunnus lukitaan ja se poistetaan 4 kuukauden varoajan jälkeen.
Opiskelijoilla käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan, jonka jälkeen se lukkiutuu automaattisesti. Käyttäjätunnus ja postilaatikko sisältöineen poistetaan 4kk varoajan jälkeen pysyvästi. Mikäli opiskelija ilmoittautuu välillä poissaolevaksi, voidaan käyttäjätunnus sulkea siksi aikaa.
Lue lisää käyttäjätunnuksesta ja salasanasta
Salasanan kriteerit
- vähintään 14 merkkiä pitkä (mielellään pidempi)
- vaikeasti arvattava
- salasanassa on hyvä käyttää kirjaimia väliltä A-Z (ei suositella ääkkösiä) sekä numeroita ja jotain erikoismerkkejä
- salasanassa olevien kirjainten koolla on merkitystä, eli “password-100″ on eri asia kuin “PaSswOrD-100″.
Verkkosalasana
Kun vaihdat verkkosalasanan, vaikuttaa muutos kaikkiin Jamkin järjestelmiin ja palveluihin. Esimerkiksi Moodlen, Pepin, ja M365-palveluiden salasanat ovat aina samat kuin verkkotunnuksen salasana.
2. Kaksivaiheinen kirjautuminen (Authenticator)
Jamkin järjestelmiin kirjautuminen vaatii vahvaa tunnistautumista eli MFA:ta. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kirjautuminen hyväksytään mobiililaitteelle asennetun Microsoft Authenticator -sovelluksen tai vastaavan kautta. Tällä tavalla kirjautuminen on turvallisempaa ja kirjautuminen voidaan estää, jos tunnukset päätyvät vääriin käsiin. Vahvan tunnistautumisen käyttöönotto tapahtuu kirjauduttaessa ensimmäistä kertaa mihin tahansa Jamkin järjestelmään kuten esimerkiksi Moodleen, Peppiin tai M365-palveluun.
Lue lisää Authenticator -ohjeita
3. Microsoft 365 -sovellukset ja sähköposti
Jamkissa on käytettävissä Microsoft 365 -sovellukset ja sähköpostiohjelmana käytetään myös Microsoft 365 -palvelun Exchange-sähköpostijärjestelmää. Postit voi lukea Outlook-sovelluksella tai Outlookin OWA-palvelusta selaimella osoitteesta m365.jamk.fi.
Mikäli sähköpostia käytetään käyttösääntöjen vastaisesti väärin, esimerkiksi roskapostien massalähetyksiin, on ylläpidolla oikeus peruuttaa ongelmia aiheuttava viesti ja lukita postilaatikko. Roskaposteiksi luokitellaan esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien mainostaminen sekä ostetaan/myydään/vuokrataan -ilmoitukset.
Jamkin sähköpostijärjestelmä sisältää keskitetyn virusskannerin, joka tarkistaa kaikki viestit haittaohjelmien varalta ja varoittaa käyttäjää niistä tarvittaessa.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa:
- Henkilökunta: etunimi.sukunimi@jamk.fi
- Opiskelijat: käyttäjätunnus@student.jamk.fi
- Ulkoiset käyttäjät: etunimi.sukunimi@external.jamk.fi
Lue lisää M365 -sovelluksista
Lue lisää sähköpostiohjeita
4. Tulostaminen
Tulostaminen on mahdollista Jamkin henkilökunnalle ja opiskelijoille. Tulostusjonot ovat saatavilla Jamkin hallinnoimilta tietokoneilta. Tulostaminen on mahdollista myös omalta laitteelta mobiilitulostusta käyttämällä.
5. Yleisimmät verkkopalvelut
Kirjautuminen kaikkiin alla oleviin palveluihin tapahtuu Jamkin sähköpostiosoitteella ja verkkosalasanalla
- Microsoft 365 (m365.jamk.fi)
- Microsoftin palvelut kuten sähköposti, Teams ja Office -sovellukset
- M365:n kautta voit asentaa Office-ohjelmat kotikoneelle ja muille päätelaitteille maksutta.
- Peppi (peppi.jamk.fi)
- Opintotietojärjestelmä, jonka opiskelijatoimintoja ovat mm. opiskelijaksi ilmoittautuminen, yhteystietojen muuttaminen, ilmoittautumiset läsnä- ja poissaolevaksi sekä opintojaksoille, opintosuoritusten selailu ja tulostaminen. Lisäksi Pepin kautta voidaan hoitaa uusintatentti-ilmoittautumiset ja HOPSin tekeminen.
- Elmo-intra (intra.jamk.fi)
- Elmosta löydät linkit myös kaikkiin muihin verkkopalveluihin.
- Moodle (moodle.jamk.fi)
- Jamkin verkko-oppimisympäristö
Tutustu verkkopalveluiden ohjeisiin
6. Etätyöskentely
Jamkin tietojärjestelmät on eristetty internetistä vain halutun liikenteen sallivalla palomuurilla. Etätyöskentely eli työskentely Jamkin verkon ulkopuolella on kuitenkin mahdollista.
7. Mistä saan tarvittaessa apua?
Yhteydenotto kanavia on paljon riippuen siitä, mitä apua tarvitset
- Ohjeita ja tietoja uudelle opiskelijalle löytyy Jamk.fi – Uusi opiskelija -sivulta
- Opiskelijapalvelut auttavat opintoihin liittyvissä kysymyksiä. Katso yhteystiedot
- IT-asioissa apunasi on ICT-Helpdesk. Helpdeskiin voit olla yhteydessä jättämällä palvelupyynnön. Muut yhteystiedot löydät Help-etusivun alalaidasta