Turvaposti
Sähköposti ei itsessään tarjoa helppokäyttöistä ja luotettavaa mekanismia viestisisällön turvaamiseen ja tämän vuoksi minkäänlaisen arkaluontoisen tiedon lähettäminen sähköpostitse ei ole sallittua. Jamkissa on tämän puutteen kiertämiseksi olemassa Deltagon Turvapostipalvelu (vain henkilöstölle).
Turvapostipalvelu mahdollistaa viestien turvallisen lähettämisen ja vastaanottamisen mihin tahansa sähköpostiosoitteeseen. Viestiliikenne suojataan ja viestit salataan/lukitaan Deltagon MessageLock™ -tekniikalla. Vastaanottajalle ei lähetetä itse viestisisältöä, vaan pelkästään sen avaamiseen tarkoitettu linkki. Vastaanottajalla on myös mahdollisuus vastata viestiin salatusti.
Kuka tahansa voi lähettää turvapostipalvelun kautta viestejä Jamkin suuntaan ilman rajoituksia osoitteessa https://securemail.jamk.fi, mutta Jamkista ulospäin lähetettäessä palvelu on kustannus/lisensointisyistä käytettävissä vain rajatulla käyttäjäjoukolla, joiden työnkuvaan kuuluu salassa pidettävien tietojen ja henkilötietojen käsittely ulkoisten kumppanien kanssa.
Käytettävissä on kaksi tasoa, joista vahvempi edellyttää esimerkiksi SMS-viestinä toimitettavaa erillistä PIN-koodia viestin avaamiseksi.
Käyttöönotto
Mikäli tarvitset palvelua työssäsi, tee helpdesk-tiketti jossa kerrot tarpeesta. Ilmoita samalla koneesi nimi (nimi lukee työpöydän oikeassa yläkulmassa). ICT-palvelut asentaa tiketin perusteella salaukseen liittyvien lisävalintojen mahdollistavan Outlook-lisäosan koneeseesi keskitetysti. Teamsissa on lisäksi Turvaposti-niminen ryhmä, jossa on lisätietoa ja tarkempia ohjeita palvelun käyttäjille.
Muista, että kaikkea viestintää ei ole tarvetta salata. Ota salaus siis käyttöön viestikohtaisesti vain silloin kun käsittelet tietosuojattua materiaalia. Jamkin sisäistä sähköpostiliikennettä ei ole tarvetta salata erikseen.