2.5 Artikkelityyppinen opinnäytetyö (YAMK)
Artikkelimuotoisella opinnäytetyöllä tarkoitetaan alan ammatillisessa tai tieteellisessä aikakauslehdessä, konferenssissa julkaistavaa osaa opinnäytetyöstä (ei konferenssiabstrakti) tai asiantuntijablogiteksti, joka on suunnattu alan asiantuntijoille. Artikkelin kohderyhmänä tulee aina olla alan asiantuntijayhteisö. Artikkelin julkaisukanavalla (lehti tai sähköinen alusta) tulee olla toimituskunta, joka hyväksyy julkaistavaksi tarkoitetut artikkelit. Opinnäytetyöntekijä ei saa kuulua toimituskuntaa tai jos kuuluu hänen tulee jäävätä itsensä artikkelin julkaisemista koskevasta päätöksenteosta.
Artikkelimuotoinen opinnäytetyö sisältää laajemman kirjallisuuskatsausosan (AMK 10-20 ja YAMK 20–30 sivua), josta käy ilmi myös opinnäyteyön tavoitteet, artikkelikäsikirjoitusosan ja näiden lisäksi kokoava pohdinta.
Kokoavassa pohdinnassa opinnäytetyöntekijä kuvaa työelämälähtöisen tutkimuksen tai kehittämishankkeen lähestymistapaa ja pohtii tulostensa tai tuotoksensa merkitystä laajemmin kuin artikkelissa on mahdollista. Tässä katsauksessa on mukana myös lähdeviitteet ja se on laajuudeltaan AMK-opinnäytetyössä 5-10 sivua ja YAMK-opinnäytetyössä 10-20 sivua.
Artikkelimuotoisessa opinnäytetyössä tulee olla arviointikriteereiden mukaiset arvioinnin kohteet kokooma osassa sekä suppeammin artikkelikäsikirjoituksessa. Artikkelimuotoisesta opinnäytetyöstä arvioidaan kirjallisuuskatsaus, artikkelikäsikirjoitus sekä kokoava pohdinta.
Artikkelikäsikirjoituksessa voidaan noudattaa sen lehden kirjoitusohjeita, johon artikkeli on suunniteltu lähetettäväksi. Mikäli kyseessä on useamman kirjoittajan yhteisartikkeli, on pystyttävä selkeästi esittämään, mikä on opinnäytetyön tekijän oma, itsenäinen osuus.
Artikkelimuotoisen opinnäytetyön kirjoittamisesta tulee sopia opiskelijan ja tutkintovastaavan kesken jo kirjoittamisen alkuvaiheessa. Opinnäytetyön pääohjaaja vastaa työn laajuudesta sekä hyväksyy julkaisukanavan.
Esimerkkirakenne
- Johdanto
- Kirjallisuuskatsaus (AMK 10-20 sivua ja YAMK 20–30 sivua)
- Artikkelikäsikirjoitus
- Kokoava pohdinta (AMK 5-10 sivua ja YAMK 10-20 sivua)
Lähteet
Liitteet
Linkit
- Niemelä, J. 2016. Statistical Analysis of Malware Defence Methods. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (Theseus)
- Jaurimaa, J. 2021. Suitability of EQF-4 Level Education for Improving Cyber Labor Shortage in Finland. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (Theseus)
- Leino, V. 2021. Analysing Cybersecurity Education in Degree Programmes of Finnish Universities. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. (Theseus)