Ryhmien manuaalinen ja automaattinen lisääminen kurssille

1. Opettaja lisää ryhmät ja osallistujat ryhmiin manuaalisesti.

  1. Klikkaa Osallistujat kurssin nimen alapuolella. Valitse vasemman laidan alasvetovalikosta Ryhmät.
  2. Valitse Luo ryhmä. Tällä toiminnolla voit luoda jokaisen ryhmän yksi kerrallaan. Riittää, että annat ryhmälle nimen ja tallennat.
  3. Lisää osallistujat ryhmään klikkaamalla ryhmän nimeä ja sen jälkeen Lisää/poista käyttäjiä.
  4. Kun pidät Ctrl-painikkeen pohjassa, voit valita useita henkilöitä klikkaamalla nimiä ja lisätä useita henkilöitä yhdellä kertaa ryhmään.  
  5. Kun olet lisännyt kaikki haluamasi henkilöt ryhmään, klikkaa painiketta Takaisin ryhmiin. 
  6. Valitse toinen ryhmä ja klikkaa Lisää/poista käyttäjiä.
Moodle-kurssin Ryhmät-näkymä.

2. Opettaja yhdistää ryhmät ryhmittelyllä.  

Jotta voit käyttää kurssille lisättyjä ryhmiä esimerkiksi tehtävä-aktiviteetissa, sinun täytyy yhdistää ryhmät Ryhmittely-toiminnolla.

  1. Valitse Osallistujat-näkymässä pudotusvalikosta Ryhmittelyt.
  2. Klikkaa Luo ryhmittely.
  3. Nimeä ja tallenna.
  4. Lisää aiemmin luomasi ryhmät ryhmittelyyn klikkaamalla hahmokuvaketta ryhmittelyn oikeassa laidassa.
Moodle-kurssin Ryhmittelyt-näkymä.

3. Opettaja aktivoi ryhmäpalautuksen tehtävä-aktiviteetissa.

  1. Siirry tehtävä-aktiviteettiin ja aktivoi ryhmäpalautuksen asetukset.
  2. Opiskelijat palauttavat ryhmätöitä: Kyllä.
  3. Opiskelijan pitää olla ryhmän jäsen voidakseen palauttaa: Kyllä.
  4. Ryhmittely: Valitse pudotusvalikosta luomasi ryhmittely.
  5. Nyt opiskelijat voivat valita ryhmästään yhden henkilön, joka tekee palautuksen. Palautus tulee näkyville kaikille ryhmän jäsenille.
  6. Arviointivaiheessa riittää, että arvioit yhden ryhmän jäsenistä ja sama arvosana ja palaute tulee näkyviin kaikille ryhmän jäsenille.
  7. On myös mahdollista antaa eri arvosanat ja palautteet ryhmän jäsenille.
Ryhmäpalautuksen asetukset.

Opettaja voi lisätä ryhmät Moodle-kurssille myös automaattisesti. 

Jos haluat jakaa opiskelijat ryhmiin sattumanvaraisesti, klikkaa Ryhmät sivulla painiketta Luo ryhmät automaattisesti

  1. Nimeämiskäytäntö; @-merkki antaa ryhmälle nimen aakkosista (Ryhmä A, Ryhmä B jne) ja #-merkki numeroi ryhmät (Ryhmä 1, Ryhmä 2 jne).
  2. Automaattinen luominen perustuen: Valitse ryhmien määrä tai ryhmän jäsenten määrä ja lisää numero, joka on joko ryhmien lukumäärä tai jäsenten lukumäärä yhdessä ryhmässä. Esimerkiksi, jos haluat luoda 6 ryhmää valitse Ryhmien määrä ja 6. Jos haluat luoda viiden hengen ryhmiä valitse jäsentenmäärä ja 5.
  3. Ryhmän jäsenet: Oletuksena ryhmät luodaan kurssin opiskelijoista sattumanvaraisesti. Voit kuitenkin tarkentaa valintojasi tarvittaessa.
  4. Ryhmittele jäsenet: Jos valitset Ei ryhmiinjakoa saat luotua haluamasi määrin tyhjiä ryhmiä.
  5. Ryhmittely: Sinun pitää joko luoda uusi ryhmittely tai valita olemassaoleva ryhmittely, johon nämä automaattisesti luotavat ryhmät liitetään.
  6. Esikatsele: Voit tarkastella ryhmiä ennen kuin varsinaisesti lisäät ryhmät Moodleen.
  7. Paina lopussa Luo ryhmät.
Asetukset, joiden avulla voi luoda ryhmiä automaattisesti.

Jos sinun täytyy siirtää opiskelija toiseen ryhmään.

Kun ryhmät on luotu, näet ryhmän jäsenet klikkaamalla ryhmän nimeä. Jos haluat vaihtaa esimerkiksi jonkin opiskelijan toiseen ryhmään,

  1. Valitse ryhmä, josta haluat opiskelijan pois klikkaamalla ryhmän nimeä.
  2. Klikkaa Lisää/poista käyttäjiä,ja poista opiskelija ryhmästä.
  3. Palaa ryhmänäkymään ja klikkaa sen ryhmän nimeä, johon haluat lisätä opiskelijan
  4. Lisää opiskelija klikkaamalla Lisää/poista käyttäjiä.