Saavutettavuus

Saavutettavuus edistää oppimista.

Digitaalisissa oppimisympäristöissä saavutettavuus tarkoittaa opiskelijan oppimisen, osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämistä.

Saavutettava oppimateriaali on sisällöiltään ja rakenteeltaan havainnollista ja selkeää. Saavutettavaan oppimateriaaliin voi myös perehtyä sairaudesta tai vammasta huolimatta vaikkapa ruudunlukuohjelman avulla. Saavutettavat opintojaksojen työtilat on laadittu loogisesti eteneviksi ja oppimisprosessia tukeviksi.

Tuota itse saavutettavaa sisältöä.

Opiskelijana sinun kannattaa huomioida saavutettavuus, kun tuotat itse esimerkiksi palautuksia oppimistehtäviin, esitysmateriaalia esitysgrafiikkasovelluksella tai vaikkapa blogitekstejä ja videoita. Tukena voit hyödyntää Celian laatimaa viiden vinkin listaa saavutettavuuden keskeisistä elementeistä (kuva julkaistu Celian luvalla).

Kuvaan liitettävä kuvailuteksti: Viisi vinkkiä saavutettavaan verkkosisältöön: 1. Käytä selkeää kieltä 2. Tee tekstistä silmäiltävää 3. Kirjoita kuvaavat otsikot 4. Varmista linkkien ymmärrettävyys 5. Käytä myös kuvia, infografiikkaa ja videoita.
Celia: 5 vinkkiä: näin teet verkkosisällöstä saavutettavaa

Sovella Celian vinkkejä oppimistehtävissä.

Celian laatimat viisi vinkkiä soveltuvat hyvin esimerkiksi videoprosessiin. Sovella Celian vinkkejä vaikkapa näin:

  1. Rajaa kohderyhmä ja mieti videon sisällöllinen sanoma.
  2. Puhu selkeästi. Varmista, että ääni tallentuu hyvälaatuisena.
  3. Jos mahdollista, käytä myös tekstimuotoista tapaa korostaa tärkeimpiä asioita tallennus- tai editointivaiheessa. Useimmissa editointiohjelmissa on mahdollista tekstittää video tai se sisältää puheentunnistuksen tekstiksi.
  4. Hyödynnä videon mahdollisuudet sanomasi havainnollistamisessa. Näytä, älä vain kerro.
  5. Jos mahdollista, liitä videon mukaan tekstivastine eli tekstimuotoinen tieto siitä, mitä videolla puhutaan ja mitä siinä esitetään. Ruudunlukuohjelmat lukevat tekstivastineen näkövammaiselle.

Saavutettavuus on työelämätaito.

Saavutettavan sisällön tuottaminen on keskeinen työelämätaito aivan kuten vuorovaikutustaidot tai kielitaitokin. Tutustu saavutettavan sisällön laatimiseen tarkemmin sekä Jamkin että muiden toimijoiden näkökulmista.

Saavutettavuus ja henkilökohtaiset opintojärjestelyt (Jamkissa)

Ohjeita ja vinkkejä verkkosisältöjen saavutettavuuteen (Saavutettavasti.fi)

Äänikirjapalvelu tekee lukemisesta saavutettavampaa.

Celia äänikirjapalvelu on tarkoitettu opiskelijoille, joille tekstimuotoisen kirjan lukeminen on vaikeaa. Tunnukset palveluun saat Jamkin kirjastosta. Kysy lisää opettajatutoriltasi, opoltasi tai Jamkin kirjastosta.