Opintojen alkaessa
Opiskelun alkuvaiheessa kannattaa panostaa työvälineiden ja työskentelytapojen omaksumiseen. Näin pääset nauttimaan sujuvasta opiskelusta mahdollisimman pian.
Ota haltuun ainakin seuraavat asiat
- Jamkin oppimista tukevat verkkoympäristöt
- Moodle oppimisympäristönä
- Kalenterikutsun tekeminen
- Verkkokokouksen järjestäminen Zoomilla
- Yhteiskirjoittaminen ja tiedostojen jakaminen OneDrivessa
- Näin toimit ongelmatilanteissa
Kalenterikutsun tekeminen
Ohjaajien ja opettajien kalenterivaraukset hoituvat joko ajanvarauksina tai kalenterikutsuina. Ajanvaraus tarkoittaa, että sinut opastetaan verkko-osoitteeseen, josta voit valita sinulle sopivan ajan. Tätä käytäntöä käyttävät mm. opinto-ohjaajat. Kalenterikutsu tarkoittaa, että etsit ja ehdotat sinulle ja haluamallesi henkilölle sopivaa vapaata aikaa tapaamiseen. Ohjaaja tai opettaja kertoo, kumpaa tapaa käytetään.
Kalenterivarauksen avulla voit varata aikaa esimerkiksi HOPS-keskustelulle ohjaajan kalenterista tai etsiä koko ryhmälle sopivaa tapaamisaikaa mikäli teillä on pääsy toistenne kalentereihin. Alla oleva video opastaa kalenterikutsun tekemisessä.
Verkkokokous Zoomilla
Edellisessä vaiheessa asensit Zoomin koneellesi ja otit sen käyttöön. Zoomia voi käyttää opetukseen osallistumisen lisäksi myös opiskelijoiden kesken esim. opintopiirin tai -ryhmän yhteiseen työskentelyyn tai esimerkiksi videoesityksen tallentamiseen. Opettele Zoom-tapaamisten perustoiminnot ja tapaamiskutsun luominen.
Tapaamiskutsun tekeminen Zoomilla
Yhteiskirjoittaminen
Tiedostojen jakaminen ja yhdessä kirjoittaminen ovat oleellisia opiskelutaitoja. Alla oleva video opastaa yhteiskirjoittamisessa ja tiedoston jakamisessa.
Näin toimit ongelmatilanteissa
Tietotekniset ongelmat saattavat johtua monista eri syistä, joten mitään yhtä tapaa ratkaista kaikki ongelmat ei ole olemassa. Yleensä kannattaa kuitenkin säilyttää maltti, pysähtyä hetkeksi miettimään ja kokeilla ratkaista ongelma itse. Kannattaa myös tutustua ohjeisiin, joita löytyy sekä Jamkin tarjoamina että valmistajien sivuilta. Tässä muutama vinkki siitä, mistä apua kannattaa hakea erityyppisissä tilanteissa:
En pääse kirjautumaan Moodleen, Microsoft 365 -palveluihin, Zoomiin tai muuhun Jamkin tietojärjestelmään, jota tarvitsen opiskelussa:
- Onko käyttäjätunnus ja salasana varmasti oikein? Tarvitaanko kirjautumiseen käyttäjätunnus vai sähköpostiosoite?
- Onko muilla vastaavia ongelmia?
- Toimiiko verkkoyhteys?
- Ole yhteydessä Jamkin Helppiin
En hallitse tarvitsemiani välineitä/työskentelytapoja.
- Etsi ohjeita Jamkin oppimateriaaleista, Helpdeskin sivuilta tai internetistä.
- Pyydä apua opiskelukavereilta, ystävältä, tutoropettajalta.
Omaan laitteistoon liittyvät ongelmat: opiskelija vastaa itse omasta tietokoneestaan ja muista opiskeluun liittyvistä laitteista. Opintojen alussa voit kuitenkin pyytää apua esim Zoomin asentamiseen tai sähköpostin synkronointiin puhelimeen Jamkin Helpdeskistä.