Käytetyt termit

Termit

Asia

Asia on jokin Jamkissa käsiteltävä oleva asiakokonaisuus (esimerkiksi hankinta, auditointi, rekrytointi, lausuntopyyntö, muutoksenhaku jne.).

Asianhallinta

Asianhallinnan avulla laaditaan ja käsitellään asiakokonaisuuteen liittyviä asiakirjoja ja toimenpiteitä (esimerkiksi lausunnot ja päätökset). Sovelluksen käyttäjät voivat katsella ja muokata asioita ja toimenpiteitä käyttöoikeuksiensa mukaan.

Asiakirjatyyppi

Asiakirjatyyppi on esimerkiksi pöytäkirja, sopimus tai raportti. TOS:sissa luokitellaan myös sellaista tietoa, mitä ei käsitellä asiakirjahallintajärjestelmässä vaan jossa muussa tietojärjestelmässä tai vain paperimuodossa.

Asiakirjallinen tieto

Asiakirjallista tieto esiintyy niin sähköpostissa, paperilla kuin kuvana, tietojärjestelmistä puhumattakaan.  Asiakirjallinen tieto on ns. virallista tietoa ja syntyy työtehtävien tuloksena. Asian käsittelyyn liitettynä asiakirjallisen tiedon tulee pysyä muuttumattomana. Asiakirja on asiakirjallisen tiedon ilmentymä, jossa asiakirjallinen tieto on koottu dokumentin kaltaiseksi esitykseksi. Asiakirja voi olla organisaation itsensä tuottama, generoima, saama tai kopioima. Asiakirja ei aina ole paperimuodossa, myös sähköposti viesti voi olla asiakirja.

Roolit

Käyttäjät saavat asialle ja asiakirjalle erilaisia rooleja sen mukaan, miten he työstävät syntyvää asiakirjaa

Käyttöoikeudet

Kaaviossa kuvataan asianhallinnan käyttöoikeudet jkatselijan, päivittäjän, omistajan ja katselija/kirjatut asiat-roolien kautta.
Asianhallinta
Asiakirjahallinta

Julkisuus

Asiakirja voi olla julkinen, jolloin se on luettavissa kaikilla, joilla on Twebiin oikeudet. Sisäinen asiakirja on käytettävissä organisaation sisällä vain käyttöoikeuksin määritetyillä henkilöillä. Salassa pidettävä asiakirja on lain mukaan määritetty salassa pidettäväksi.

Käyttäjäryhmä

Käyttäjä/Käyttäjäryhmät: Sovellukseen tallennettu käyttäjätieto sisältää mm. käyttäjätunnuksen, käyttäjän nimen ja salasanan. Käyttäjäryhmällä tarkoitetaan käyttäjistä muodostettua ryhmää. Yksi henkilö voi kuulua useaan käyttäjäryhmään. Käyttäjäryhmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi yhteisten asiakirjojen käyttöoikeuksien jaossa.

Metatieto

Metatieto on tietoa tiedosta. Ne ovat kuvaavaa ja määrittävää tietoa asiakirjasta. Esimerkiksi säilytysaika, julkisuus, laatija ja laatimisaika ovat asiakirjan metatietoja.

Tiedonohjaussuunnitelma (TOS)

Tiedonohjaussuunnitelma TOS näkyy Twebissä mm. asiakirjatyypissä ja tätä kautta asiakirjan metatiedoissa. TOS kattaa kaikki Jamkin prosessit ja niihin liittyvät asiakirjat. Se sisältää asiakirjallisen metatiedon eli ohjaustiedon, joilla määritetään mm. asiakirjallisen tiedon julkisuusarvo, säilytysaika, suojeluluokka jne. Tossin yhteydessä puhutaan usein tehtäväluokista ja asiakirjatyypeistä. Säännöstöä ylläpidetään Arkistonhallintasovelluksella (Arkki), josta sitä hyödynnetään luotaessa asioita ja asiakirjoja Tweb -järjestelmässä.

Toimeksiannot

Toimeksianto liittyy asiakirjan käsittelyyn ja on valmistelun tehtäväksianto, joka menee henkilön työjonoon. Twebissä toimeksiantoja käsitellään Saapuneet, Luonnokset ja Lähteneet -näkymissä. Voidaan luoda esimerkiksi suoraan asiakirjalta. Toimeksiannolla voidaan lähettää asiakirjoja käsiteltäviksi tai tiedoksi. Toimeksiannot näkyvät lähettäjän ja vastaanottajan toimeksiannoissa. Asiakirja voidaan lähettää vastaanottajalle:

  • Tiedoksi, jolloin asiakirja tulee vastaanottajalle vain luettavaksi, ei aiheuta toimenpiteitä.
  • Toimeksi, jolloin asiakirjan lähettäjä antaa vastaanottajalle tehtäväksi toimeksiannolla. Edellyttää siis jotain toimenpiteitä.
  • Hyväksyttäväksi: Esimerkiksi muistio voidaan hyväksyä.
  • Allekirjoitettavaksi: Asiakirja, joka sisältää päätöksiä tai lähetetään Jamkin ulkopuolelle, allekirjoitetaan. Jos asiakirja lähetetään Jamkin ulkopuolelle, asia toimitetaan paperisena ja manuaalisesti allekirjoitettuna. Allekirjoittaminen vaatii aina omistajanoikeuksia.

Varaa

Kun muokkaat asiakirjaa, asiakirja pitää varata Perustiedot– välilehdeltä Varaa-painikkeella, kun muokkaat asiakirjakortin tietoja (muista tallentaa) tai kun muokkaat tiedostoa (asiakirjaa). Tai kun hyväksyt omalta osaltasi asiakirjan tai merkitset sen valmiiksi. Vapauta asiakirja Perustiedot– välilehdeltä Vapauta-painikkeella, kun teet toimeksiantoa muille, olet merkinnyt asiakirjan valmiiksi tai et enää itse muokkaa asiakirjaa. Asiakirjan on oltava ”vapautettu”, jotta muut esimerkiksi voivat lukea tai tehdä muutoksia.