Opintojakson kuvaustiedot

!

Opintojakson, opintokokonaisuuden ja toteutuksen kuvauksen tiedot löytyvät tältä sivulta sekä opintojakson perustiedot- ja toteutussuunnitelman täyttöohje opettajille -sivuilta.

HUOM. Opintojaksoon tekemäsi muutokset vaikuttavat seuraavasti:

  • Mikäli yksi opintojakso kuuluu useampaan OPSiin tai opintokokonaisuuteen, siihen tehdyt muutokset päivittyvät samalla kaikkiin niihin elementteihin, joihin se on liitetty.
    • Voit tarkistaa opintojakson liitokset Liitokset opetussuunnitelmiin ja erillisiin opintokokonaisuuksiin -välilehdeltä.
  • Jos opintojakso sisältyy jo hyväksyttyyn OPSiin, sen nimeä, laajuutta, tavoitteita tai sisältöä ei saa enää muuttaa.
  • Katso opintojaksojen luomisen periaatteet Opintojaksot-sivulta.

Ennen kuin pääset tekemään opintojakson kuvaustietoja, opintojaksosta on tehtävä ns. perustiedot. Jamkissa opintojakson perustietoja pääsee tekemään yksikön koulutuskoordinaattori tai muu vastaava henkilö. Katso perustietojen tekemisen ohjeet Opintojakson perustiedot -sivulta.

Kuvaustiedot

!

Sisältö-, tavoitteet-, edeltävä osaaminen- ja lisätiedot -kentät näkyvät Opin.fi-palvelussa ja/tai Jamkin verkkosivuilla.

Etsi opintojakso Pepin opettajan työpöydältä valitsemalla ylävalikosta: Opetussuunnitelmat > Opintojaksot.

Kuvaustiedot ovat enimmäkseen vapaita tekstikenttiä, joissa on tarkoitus määritellä tarkemmin opintojakson sisältö, osaamistavoitteet ja arviointikriteerit. Jamkissa opintojakson vastuuhenkilö täyttää nämä tiedot.

Huomioi seuraavat asiat kirjoittaessasi kuvauksia

Kirjoita kaikki opintojaksokuvaukset sekä suomeksi että englanniksi. Suomenkieliset kuvaukset kirjoitetaan Suomeksi-kenttiin ja englanninkieliset kuvaukset Englanniksi-kenttiin.

Samoja opintojaksokuvauksia käytetään myytävissä koulutuksissa kuten korkeakouludiplomeissa, avoimen koulutuksissa (Opin.fi ja Jamkin verkkosivut) sekä täydennys- ja tilauskoulutuksissa. Tee siis kuvauksesta selkeä, innostava ja ymmärrettävä. Voit hyödyntää esimerkiksi opintojaksopalautteissa esiin nousseita asioita.

Käytä sinä-muotoa kuvailukentissä.

Vältä opintojaksokuvauksessa luettelomerkkejä, mutta jos se on välttämätöntä, käytä – (ranskalaista viivaa). ”Kauttaviiva-merkkiä” / ei saa käyttää!

Esimiehet päättävät, tarkistetaanko opintojakso(t) ja yksikön suunnittelija tai muu vastaava henkilö merkitsee henkilön tai henkilöt Tarkistus-kohtaan.

Jos opintojakso toteutetaan sekä suomeksi että englanniksi, tee vain yksi opintojakso.

Opintojakson arviointiasteikko ei periydy toteutukselle.

Tavoitteet

!

Näkyy Opin.fi-palvelussa ja Jamkin verkkosivuilla.

Opintojakson tarkoitus

Kuvaa lyhyesti opintojakson tarkoitus opiskelijan näkökulmasta. Voit hyödyntää alla olevia kysymyksiä:

  • Minkä takia opintojakso on olemassa?
  • Mitä osallistuja oppii opintojakson aikana?
  • Miten osaaminen kehittyy?
  • Mitä osallistuja hallitsee tai osaa opintojakson käytyään?
  • Kirjoita esiin hyötynäkökulma: esim. ”kun käyt tämän opintojakson, olet oppinut…”

Opintojakson osaamistavoite

Kuvaa tähän opintojakson osaamistavoite ECTS-ohjeistuksen mukaisesti (pdf, in English) huomioiden EQF-osaamistaso. Kuvaa, miten esimerkiksi eettisyys ilmenee tällä opintojaksolla tai mitä opiskelija oppii eettisyydestä tällä opintojaksolla.

Osaamistavoitteet johdetaan tutkinto-ohjelman osaamisista sekä opintokokonaisuuden osaamistavoitteesta. Huomioi opintojakson osaamisen kiinnitykset! Kuvaa opintojakson osaamistavoitteet tavoiteltavien oppimistulosten muodossa; mitä opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan. Millainen tieto ja ymmärrys sekä teoreettiset, käytännölliset ja soveltavat taidot opiskelijalla on opintojakson suorittamisen jälkeen (Knowledge and Understanding, Intellectual Skills, Practical Skills, Transferable Skills). Kuvaustapa korostaa sitä, mitä opiskelija tietää, ymmärtää, osaa tehdä oppimisprosessin tuloksena. Kirjoita kuvaus opiskelijan tekemisen verbeillä kuten esim. tietää, ymmärtää, soveltaa, toimii, analysoi jne.

Oppimistulos kuvataan siten, että se on linjassa arvosana 1:n (välttävä) tai hyväksytty kanssa.

Tässä Ei mainita siitä, mitä tai miten opintojakson aikana opiskellaan (sisältö ja toteutustavat kerrotaan erikseen). Ei käytetä lyhenteitä, koska kaikki eivät välttämättä tunne niiden oikeita merkityksiä. Osaaminen on määriteltävä ymmärrettävästi, esim. pelkkä standardien maininta ei riitä.

Opintojakson osaamiset

Luettele tutkinnon osaamiset tähän.

Esimerkiksi näin:
Eettisyys: ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
Kestävä kehitys: osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.

Sisältö

!

Opin.fi-palvelussa Sisältö-kenttä on opintojaksosivun ylin kenttä. Kirjoita alkuun vähintään yksi lause, mistä opintojaksossa on kyse. Esim. Tässä opintojaksossa opit … Opintojakso antaa sinulle työkaluja … Kenttä näkyy myös Jamkin verkkosivuilla.

Kerro tämän jälkeen tarkemmin opintojakson keskeisimmistä sisällöistä; kerrotaan lukijalle täsmällisesti ja konkreettisesti, mitä asioita, taitoja yms. opiskellaan.

Ei mainintaa toteutustavoista.

Vastaa kysymyksiin:

  • Mitkä ovat opintojakson tärkeimpiä sisältöjä?
  • Mitä työkaluja opintojaksolta saa?

Toteutustavat

Kuvataan toteutuksen yhteydessä Opetusmenetelmät-kohdassa.

Lisätiedot

!

Näkyy Opin.fi-palvelussa.

Vapaamuotoinen kenttä, joka on varattu oleellisille tiedoille, jotka eivät selviä kuvauksesta. Voit kirjoittaa kenttään lisäinformaatiota opintojaksosta, sen liittymisestä esim. johonkin väylään. Mikäli opintojaksoa tarjotaan muille kuin tutkinto-opiskelijoille, voit kuvata tässä kohderyhmän (kenelle opinnot sopivat?).

Oppimateriaalit

Kuvataan toteutuksen yhteydessä. Kenttä näkyy Opin.fi-palvelussa, jos kentässä on sisältöä.

Kurssikirjallisuus

Tieto ei näy opiskelijalle.

HUOM: Lisää kirjallisuus myös toteutukseen, jotta opiskelijat näkevät ne. Muista myös ilmoittaa opintojaksolle valitsemasi kurssikirjallisuus ja muu materiaali sekä ryhmän koko kirjastolle.

Edeltävä osaaminen

!

Näkyy Opin.fi-palvelussa ja Jamkin verkkosivuilla.

Kirjoita tähän edeltävä osaaminen, ei viittauksia opintojaksoihin eikä tutkintoihin. Jos jokin asia on edellytyksenä ammattikorkeakouluun pääsylle, esim. peruskoulun matematiikka, se ei ole edeltävää osaamista.

Esimerkkejä edeltävästä osaamisesta:

  • Suositellaan / vaaditaan markkinoinnin perustietojen hallintaa.
  • Suositellaan, että sinulla on tietotekniikan perustaidot hallussa.

Kohtaan on otettava kantaa eli jos edeltävää osaamista ei edellytetä, kirjoita kenttään esim. Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointiasteikko

0-5 tai hyväksytty/hylätty tutkintosäännön mukaisesti. Tieto ei periydy toteutukselle.

Arviointikriteerit, välttävä 1, tyydyttävä 2

Kuvaa kenttään arviointikriteerit erikseen arvosanoille 1 ja 2.

Arviointikriteereillä kuvataan opiskelijan saavuttamaa osaamista suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Vältä adjektiivien käyttämistä, kuvaa tasoero esim. Bloomin taksonomian mukaisilla verbeillä tai SOLO-taksonomian mukaan.

”Assessment criteria are descriptions of what the student is expected to do, in order to demonstrate that a learning outcome has been achieved.” (ECTS user’s guide 2015)

Mikäli opetussuunnitelmassa ei toisin määrätä, hyväksyttyjen opintosuoritusten arviointiasteikko voi tarkoituksen mukaan olla joko viisiportainen: 5 (erinomainen), 4 (kiitettävä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä) ja 1 (välttävä) tai hyväksytty (S)/hylätty (0). Opintojakson suoritus on hylätty (0), mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.

Arviointikriteerit, hyvä 3, kiitettävä 4

Kuvaa kenttään arviointikriteerit erikseen arvosanoille 3 ja 4.

Arviointikriteeri, erinomainen 5

Kuvaa kenttään arviointikriteerit arvosanalle 5.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kuvaa kenttään arviointikriteerit arvosanalle ”hyväksytty”.

Tarkistus

Tässä määritellään, tarvitaanko kyseisellä jaksolla kielen ja/tai sisällön tarkistusta. Jos toimit opintojakson sisällön tai kielen tarkistajana, sinun tulee laittaa ruksi “Sisältö tarkistettu” – tai “Käännös tarkistettu” -kohtaan tarkistuksen jälkeen.